-Banedeling bør diskuteres

Kommunen ønsker å få i gang en dialog mellom Liverpool og Everton om felles stadion. Banedeling nå eller aldri, sier LFCs tidligere ”Chief Executive” Peter Robinson.

Liverpool Echo melder i dag at kommunen har skrevet til både Liverpool FC og Everton FC med sterkt ønske om at klubbene bør møtes for å diskutere bygging av et felles stadionanlegg. Til et slikt prosjekt vil det trolig også bli bevilget penger fra det offentlige. Kommunens "Chief Executive" David Henshaw uttalte seg velvillig om saken. "Vi er inne i en avgjørende fase for fremtiden til Anfield og Goodison Park. Det er viktig at alle valgmuligheter blir nøye gjennomtenkt. Det inkluderer også muligheten for banedeling. Det er mange fordeler for begge klubber i å dele stadion, ikke minst besparelsene i byggekostnader og i driftskostnader, penger som isteden kan bli brukt til å utvikle lagene."

Nyheten har blomstret opp kun uker før de røde skal levere inn en byggesøknad for det nye milliardprosjektet i Stanley Park(bildet). Everton har lagt sine planer om bygging av nytt anlegg på King's Dock på is etter at kostnadene ble for store. Tidligere i september sa byrået North West Development Agency (NWDA) at de trodde den eneste veien fram ville være at de to klubbene gikk inn for å dele stadion. NDWA mener at skattebetalernes penger kan bli spart og at klubbene vil få et bedre anlegg med delt løsning. En potensiell beliggenhet skal visstnok være Central Docks, nord i Liverpool.

Ideen om et delt anlegg er ikke ny. Den ble første gang lagt fram av Liverpools tidligere "Chief Executive" Peter Robinson i 1966. Ledende politikere støttet da forslaget, men klubbene satte seg i mot det. Et forslag var igjen ope til vurdering etter Hillsborough-tragedien i 1989 uten at det ble diskutert.  Peter Robinson advarer nå Merseyside-gigantene med at det er nå eller aldri med tanke på banedeling. "Dersom muligheten ikke blir benyttet nå, vil den forsvinne for alltid. Begge klubber har de senere årene akseptert at de må flytte til nye arenaer og hvis de skal dele bane, må det i så fall skje nå. I 1966 hadde vi stor støtte fra lokale politikere, men det var ikke nok støtte i klubbene til å arbeide videre med forslaget. Men jeg mener fremdeles at Everton og Liverpool bør dele stadion. Økonomisk har det liten hensikt å bygge hver sin bane, og et felles anlegg vil gi muligheten til å bygge et anlegg i verdensklasse. Jeg føler også at det er viktig å sørge for at infrastrukturen blir riktig, noe mange arenaer ikke har i dag. Fans kan bruke to timer bare på i sitte i kø på parkeringsplassene i forsøk på å komme seg hjem. Man behøver jernbane og parkeringsmuligheter, gjerne under tak, og det finnes muligheter på Merseyside til å gjøre det nå. Det høres svært fornuftig ut for meg at klubbene deler bane."