Nye problemer for banedeling

Echo skriver i dag om nye problemer for en eventuell banedeling. Hovedårsakene er dårlig økonomi hos Everton og frykt for opprør blant Liverpoolsupporterne!

Liverpool har de siste ukene blitt tvunget til ”forhandlingsbordet” for å vurdere deling av bane med Everton – ETTER at klubben har sendt inn søknad for å bygge egen bane i Stanley Park! Som vi tidligere har rapportert har disse møtene kommet i gang etter initiativ fra kommunen og North West Development Agency. En stor del av midler Liverpool trenger til blant annet infrastruktur kommer fra offentlige midler, og de røde har derfor sett seg nødt til å bli med på en diskusjonsrunde de helst skulle ha sluppet. Selve banen skal de finansiere selv.

Etter iherdig lobbyvirksomhet i Liverpool Echo i høst har de mildt sagt svevende planene om å bygge en ”Merseyside Drome” kommet ned på bakkenivå – og lokalavisen skriver i ettermiddagens utgave at det er lite håp for at planene noen gang blir realisert. Begrunnelsen er den store forskjellen i klubbenes økonomi og Liverpools store motforestillinger mot et slikt fellesprosjekt. Klubben regner med store protester blant egne supportere dersom delt bane noen gang skulle bli virkelighet. Liverpool peker igjen på at aldri selv har ønsket å dele bane med Everton – og at de fullt og helt går for den søknaden som nylig ble sendt inn til kommunen. Liverpool ønsker en bane med kapasitet til ca 60.000 tilskuere ferdigstilt til 2006/07.

 

Den økonomiske situasjonen til Everton er såpass dårlig at klubben inntil videre har lagt alle stadionplaner på is. Det vil kun være aktuelt for dem å gå sammen med Liverpool dersom det meste blir finansiert med offentlige midler. For kommunens del skal det være uaktuelt. De blå skal ikke være interessert i å la Liverpool finansiere banen for så å leie ut til Everton – av forståelige grunner.

Det har alltid vært lite å tjene for Liverpool på å dele en bane – uansett innfallsvinkel. Dersom klubbene for eksempel skulle dele utgifter på ny bane, vil besparelsen kun bli rundt £5M. Det tilsvarer bare rundt 5 % av den årlige omsetningen etter dagens tall.