”Alle” så lukrativ finale

Liverpool-Milan ga seerrekorder verden over. Spillerne fikk millionbonus. Innbringende turnering for Liverpool Football Club og Carlsberg.

Straffesparkkonkurransen som ga de helrøde seier i Champions League ble sett av 568.000 seere i gjennomsnitt på TV3, noe som førte til en markedsandel på 53,1%, mens hele 624.000 var foran skjermen da Shevchenko brente det avgjørende sparket.  I England bivånet nesten 15 millioner dramatikken på Ataturk stadion, og 57% av alle engelske menn var klistret foran apparatene.  Hvis en tar med alle som fulgte kampen på pub ville tallene vært enda høyere.

På liverpool.no hadde vi over en million sidehenvisninger under kampen, mens det på en normal måned totalt er om lag to millioner sidehenvisninger. 

 

Liverpools spillere fikk hver seg £100.000 i bonus for å vinne finalen.  Det var dem vel undt i en turnering hvor man regner med at klubben tjente over £30M i prispenger og inntekter fra TV-selskaper.  Finalen alene skal ha innbrakt om lag £5M.  Det å være mestere i Champions League vil også gi LFC et sterk plattform når ytterligere avtaler med sponsorer etc. skal skrives.  En av de avtalene er forventet å bli en forlengelse av samarbeidet med Carlsberg som draktsponsor.  "Vi håber på, at vi forlænger, og det tyder stærkt på det. Vi regner med at kunne offentliggøre noget i næste uge, men der mangler stadig nogle detaljer i kontrakten," sier Carlsberg marketingsdirektør Keld Strudahl.  Reklamefolk tror at finalen i Istanbul kan ha en reklameverdi på om lag 100 millioner kroner for Carlsberg.  Totalt ble kampen sett av om lag 1,5 milliarder mennesker i 200 land.