Anmeldelse: Morsom og original VM-bok!

”Rød” VM-boka er på markedet. Liverpool.no var på lanseringen av ”VM - Bobilmemoarer, Tyskland 2006.”

Joachim Førsund og Egon Holstad er bla kjent fra Kopite, bokutgivelser og opptreden på Canal+ sist lørdag under kampen Liverpool-Aston Villa. De to helrøde fotballsupporterne har brukt tiden under og etter VM i fotball til å skrive en bok om mesterskapet. Boken ble lansert med underholdning, signering og stor stemning på Bohemen Pub i går.

Representant fra supporterklubben var naturligvis invitert også tilstede. Forlegger og polfarer Erling Kagge innledet. Leeds og Odd supporter (han hater max for tiden.) Bård Tufte Johansen kjørte deretter et humoristisk intervju med herrene.  Innholdet i svarene var delvis av det graderte slaget, men familie og venner fikk innsyn i intense fotballopplevelser og den påfølgende skrivingen - de ute av den vanlige verden for en periode!

Fakta:
Gutta bodde sammen i en trang bobil i en måned - det er nok helt på grensen av hva forhold tåler! De kjørte 1000 mil, så 17 fotballkamper i ti byer på 32 dager. 14 av kampene fikk et annet utfall enn de ønsket. De holdt i utgangspunktet med England, men de ble jo slått ut tidlig etter elendig spill, så her måtte det improvisasjon til!
120000 kroner er brukt på svartebørsbilletter. De har levd på bratwürst, weisswürst, bratwürst, weisswürst, vann og øl. De har parkert overalt og motstått hotellfristelser.

Anmeldelsen:
Jeg fastslår etter å ha lest deler av boka at dette er en humoristisk, direkte, ærlig, original og meget underholdende fotballbok med både kjærlighet og hat til spillet, spillere og lag! De skriver begge to, Joachim antakelig mest. Egon konsentrerer seg i stor grad om innlegg med snert, brodd og sin faste spalte: "Ugly United." Stilen er direkte og ikke A4. Saklighetsnivået er herlig varierende. Selvinnsikten påfallende god i perioder! Her er det deilig mange sleivspark, dog uten injurierende kraft. Hvordan holdninger, gleder og sorger går hånd i hånd - og definitivt endres i løpet av en måned er godt dokumentert. Egons uttalte hat til tyskere har f eks fått en alvorlig og varig(?) knekk...

Gutta har holdt seg langt unna VIP-tribuner, for der er det definitivt kjedeligst å være under fotballkamper. Å reise seg opp gjentatte ganger foran handikapplasser for rullestolbrukere var slett ikke populært... Forfatternes møte med en nynazist med Jesustatovering på brystet er også et paradoksalt høydepunkt! Dette er en fotballbok som vil appellere til mange av oss - ikke minst de mange som er "mer enn normalt fotballinteressert"!

God lesning, folkens. Takk for at Solstad og Michelet har fått avløsning, Egon og Joachim!

Joachim Førsund og Egon Holstad: VM – Bobilmemoarer, Tyskland 2006. Kagge Forlag - 311 sider - kr 349,-

Joachim (t.h.) og Egon under boklanseringen. Førstnevnte har tidligere utgitt liverpoolboka "11".