Eiere vil selge navn på stadion

Rick Parry bekrefter at man om kort tid vil invitere mulige kjøpere at navnet på arenaen i Stanley Park. Ny jernbanelinje kan være klar til åpning. Svar på søknad innen oktober.

Større inntekter
Daglig leder Rick Parry understreker at ingen endelig avgjørelse er tatt angående navnet på det nye stadionet i Stanley Park, men legger samtidig ikke skjul på at man med det første vil se på mulighetene for å få en sponsor til å betale en del av kildet mot at navnet selges. Eier Tom Hicks skal også ha sagt at sponsornavn på Liverpools nye storstue ikke er en nødvendig, men det ligger i kortene at amerikanerne ønsker å hente inn noe av de £300M+ gjennom å selge navnet.

- Dette er noe vi vil vurdere å gjøre og begynne å jobbe med snart, bekrefter Parry på spørsmålet om sponsornavn. - Jeg vil si at det vil dreie seg om måneder. Det må bli noe hvis navn og rykte står i stil med hva vi står for.

- Det er utvilsomt noe som må bli avgjort innen stadion er bygget ferdig. Arsenal fikk en meget betydelig sum for Emirates Stadium, og noen av de siste tallene fra Amerika er også veldig høye.

- Det vil helt sikkert være mulig å få til en avtale som over år vi dreie seg om flere titalls millioner av pund, hvis ikke mer.

Emirates Airlines betaler Arsenal £100M over 15 år for å at stadion i Ashburton Grove bærer deres navn. I tillegg har man det faktum at Manchester United med en kapasitet på 75.000 tjener betydelig mer enn Liverpool på hver eneste hjemmekamp.

- Da vi startet denne prosessen for fem eller seks år siden, var en av våre bekymringer at vi tjente £1M mindre enn Manchester United på hver eneste hjemmekamp, fortsetter Parry.

- Siden har United økt kapasiteten to ganger, slik at gapet nå er betydelig større enn det var. Forhåpentligvis vil en ny stadion gi oss mer penger å bruke, siden det vil skape større inntekter og det er hele poenget med å øke kapasiteten.

Noe av det som vil bringe inn mer penger er et økt antall luksusbokser, men ifølge Parry er det foreløpig ikke endelig bestemt hvor større antallet vil bli på den nye stadionen i forhold til nåværende Anfield.


Ny jernbanestasjon
Neil Scales som er daglig leder for Mersey-travel, den lokale transportorganisasjonen, mener at en ny stasjon for passasjer i nærheten av Stanley Park vil kunne bli ferdig innen byggeslutt i 2010. Den vil i så fall ligne på den som ekspederer folk til og fra den kjente veddeløpsbanen Aintree og ha en kostnadsramme på om lag £5M.

- Vi har tre mulige steder i gåavstand til banen, sier Scales på spørsmålet om en ny jernbanestasjon ved Stanley Park. Angående stadion vil vi bruke samme design som ved Aintree, slik at det kan håndtere mye folk på en gang.

- Stasjonen vil koste mellom £4M og £5M, og vi tror det er mulig å få det gjort innen 2010.

Rick Parry sier at byggesøknaden i går ble levert bystyret. Disse vil nå vurdere de nye tegningene av Liverpools stadion og det er satt tidsfrist ved utgangen av oktober for et svar. Regjeringen vil siden ha mulighet til å kreve ytterligere behandling for et byggverk av denne typen, men det er ikke ventet å skje siden man ikke gjorde det forrige gang LFC fikk godkjent sin søknad.

- Vi kan ikke sette et nøyaktig tidspunkt for når vi kan begynne med arbeidet, sier Rick Parry. - Det vil begynne så fort det er praktisk mulig, som igjen vil si så fort myndighetene er ferdig med sine vurderinger.