Ny hovedsponsoravtale snart klar?

Carlsberg tror de snart blir enig med Liverpool om å fortsette som klubbens hovedsponsor. Eierskiftet i Liverpool har ført til forsinkelser.

Keld Strudahl, markedsdirektør i Carlsberg, sier til danske Ekstra Bladet at Carlsberg er i ferd med å forlenge hovedsponsoravtalen med Liverpool.

Da Keld Strudahl i 1992 inngikk den første hovedsponsoravtalen med Liverpool, handlet det i stor grad om den æren det var å få en henvendelse fra en klubb på et slikt nivå. Avtalen ble i stor grad laget på grunn av sympati, kjærlighet og selvfølgelig muligheten til å få navn på spillertrøyer for et beskjedent beløp.

Når Carlsbergs markedsdirektør i disse dager legger siste hånd på en forlengelse av Liverpool-samarbeidet, spiller helt andre faktorer inn.
- Nå handler det om hva vi får for pengene. Klubben setter agendaen når det handler om prisen vi skal betale. Til gjengjeld setter vi dagsorden når det gjelder utbyttet av sponsoratet. Vi skal ha sikkerhet for eksponering, et godt salg på stadion, mulighet for å bruke spillere og andre reklamerettigheter, sier Kel Strudahl.

Carlsberg har vært meget tålmodige og var frustrert over at trofeene uteble. Men Champions League-triumfen for to år siden ga et stor utbytte.
- Det var helt fantastisk hva vi fikk ut av Champions League-triumfen. Liverpool har verdens mest besøkte fotballnettside, og triumfen førte til at fanbasen ble utvidet med ti millioner. Det ga oss muligheter til å utvide i Østen, hvor klubben er meget populær, forteller Strudahl.

Han har gjennom de seneste månedene forhandlet med Liverpool om en forlengelse av avtalen, som utløper i sommer. Men 15 års samarbeid med den tradisjonsrike klubben har lært ham at Liverpool er en spesiell samarbeidspartner.

- Det tar naturligvis litt lengre tid når vi snakker om større beløp. Men prosessen ble også forlenget ved at klubben skiftet eiere underveis, forklarer Keld Strudahl.

Keld Strudahl ønsker ikke å uttale seg om hva sponsoravtalen er verdt, men han innrømmer at det er en stor forskjell på hva de må betale i dag sammenlignet med det bryggeriet betalte i 1992.
- Sponsoratene har økonomisk utviklet seg eksplosivt de seneste 10-15 årene. De store klubbene, som selger varen, vil i fremtiden få flere penger. Til gjengjeld vil de mindre klubbene få enda vanskeligere med å selge varen, fastslår han.

Ekstra Bladet hevder at Liverpool vil få minst 60 millioner danske kroner årlig (ca. £5,7M), mens Liverpool Echo tidligere har antydet £7,2M pr. år. Kanskje dreier det seg om 60 millioner danske kroner i bunnen pluss eventuelle bonuser.