Parry forsvarer klubbens billettfordeling

Rick Parry forsvarer måten Liverpool FC har fordelt sine finalebilletter på, mens UEFA tråkker enda dypere i salaten i billettskandalen. Paradeplaner tar form.

Liverpool FC har i dag sett seg nødt til å gå ut og forsvare hvordan de har organisert tildelingen av billetter til Champions League-finalen til sine supportere. Klubben beskriver kvoten de fikk fra UEFA som totalt inadekvat, og klubbledelsen rister på hodet over at man bare får 17 000 billetter på et stadion med kapasitet på 63 000.

Til liverpoolfc.tv forteller daglig leder Rick Parry blant annet hvorfor man holdt en trekning blant alle med 6 CL-kamper på fankortet, i stedet for å prioritere sesongkortholdere foran fankortholdere.

- Det er dessverre ikke noen perfekt måte å gjøre dette på. I gamle dager ville det ha vært en ren trekning basert på serienummeret på sesongkortene. For et par år siden introduserte vi imidlertid et system der vi valgte å belønne lojalitet i cupene om vi spilte oss frem til finaler. Vi erkjenner at det alltid vil være folk som vil være misfornøyde med hvordan vi løser dette, men vi mener i alle fall at dette er et rettferdig system. Vi har bare brukt samme system denne gangen som da vi fordelte billettene til Istanbul, forklarer Parry.

- Vi gjorde det klart da sesongen startet at dersom vi kom til finalen så ville billettene bli fordelt etter antall kamper man hadde kjøpt billett til i turneringen. Det ville ikke være fair å forandre dette nå. De som har vært på alle hjemmekamper i Europa i 50 år vil selvsagt argumentere om lojalitet, og jeg aksepterer at de har et poeng. Men vi klargjorde regelverket ved sesongstart, og må stå ved dette.

- Uansett hvordan man vrir og vender på dette er roten til problemet at UEFA har gitt oss for få billetter. Til finalen i Istanbul var det færre som hadde 6 kamper på sine fancards, derfor har så mange blitt stående uten billett denne gangen. Alle som har sju kamper eller mer vil få billett, slår Parry fast.

- Alle supportere som hadde hellet med seg i gårsdagens trekning blant de med 6 kamper vil få et brev fra oss i dag, og har frem til tirsdag på å svare på om de vil takke ja til billetten. Man kan også logge seg inn på vår offisielle nettside for å finne ut om man har vært heldig i trekningen.

- Trekningen ble gjort av en computer. Ingen fra billettkontoret kunne influere trekningen. En person har skrevet på et forum at folk på billettkontoret ordnet 8 billetter til ham. Dette er ren og skjær løgn. Vi har etterforsket saken, og funnet ut at vedkommende kvalifiserte ikke engang til å være med i trekningen. Vi vet hvem dette er.

- Vi skjønner og deler fansens frustrasjon. Det første vi gjorde da vi hadde møte med UEFA sist fredag var å spørre om vi kunne få flere billetter. Svaret var nei. Vi spurte da om vi kunne få eventuelle billetter som Milan returnerte. Igjen var svaret nei. Jeg kan bare be om unnskyldning for at vi ikke har vært i stand til å skaffe flere billetter.

- Jeg er sjokkert over at UEFA-talsmann William Gaillard går ut og hevder at vi har vært heldige som har fått 17 000 billetter. Han bidro dermed bare til å helle mer bensin på bålet. Til syvende og sist bunner hele problemet i at UEFA ikke vil gi oss nok billetter, og det burde være tydelig for alle og enhver å se.

Parry mener at UEFA nå bør vurdere nøye hvordan de skal tildele billetter til fremtidige finaler, da det nåværende systemet bare bidrar til at tusenvis av genuine supportere ikke får sett finalen. Parry forteller også at ingen reisebyråer har fått finalebilletter av klubben. Ikke en gang klubbens samarbeidspartner, Triangle Travels. Vedkommende samarbeidspartner sørger bare for å sette opp turer til supportere som er kvalifisert til billett gjennom egne fancards. Ingen er tvunget til å reise med dem, men ingen supportere kan reise med dem uten at de kvalifiserer til billett.

Skandalen blir bare større
Liverpoool Echo melder i ettermiddag at UEFAs billettfiasko bare vokser seg større og større. Nå kommer det blant annet frem at Liverpool kun har mottatt 16 billetter til funksjonshemmede, mens 7000 seter på stadion i Aten vil stå tomme fordi UEFA vil ha plass til flere reklameplakater!

Avisen har også regnet seg frem til at svartebørshaier vil tjene hele £4.5M til sammen på UEFAs dårskap i forbindelse med finalen. Eksperter mener at en tredjedel av de som kommer inn på finalen vil ha kjøpt sine billetter på svartebørsen!

UEFA innrømmer også overfor Liverpool Echo i dag at de vil slite med å stoppe fans med svartebørsbilletter fra å komme inn på stadion.

- Jeg kan ikke tro at Liverpool og Milan til sammen har fått bare 32 billetter til funksjonshemmede. Det er en vits, sier Tommy Huthcinson. En funksjonshemmet supporter som har hatt sesongbillett i 30 år, men som nå ikke får billett til finalen.

- Jeg aner ikke hvor mange plasser som står til rådighet for funksjonshemmede, men jeg vil anta at Olympiastadion i Aten er godt utstyrt, er det arrogante svaret fra UEFA-talsmann William Gaillard.

Liverpool Echo melder ellers at Ryanair setter opp et eget fly fra Liverpool til Aten på kampdagen. Flybillettene hos lavprisselskapet koster stive £299 hver vei! Det er ikke bare UEFA som vet hvordan man skal sko seg på fotballsupporteres bekostning med andre ord!

Paradeplanene tar form
Det legges allerede planer for en parade i Liverpools gater dersom Liverpool skulle vinne sin sjette Europacuptittel. Liverpool Echo skriver at paraden i tilfelle vil finne sted allerede torsdag 24.mai. Paraden blir kun arrangert om Liverpool skulle vinne kampen i Aten. Den endelige paraderuten er ikke bestemt ennå, men det er forventet at det blir noenlunde samme rute som man tok etter seieren i Istanbul.

For to år siden var det tusenvis av røde fans som ikke kom seg hjem fra Istanbul i tide til å rekke paraden, grunnet flykaos i Tyrkia. Alt tyder på at det samme kan skje også denne gangen, men myndighetene ønsker likevel at paraden går så tett opp til finalen som mulig for å bevare feststemningen.