TV4-Gruppen kniver med TV 2

Kampen Premier League ser ut til å stå mellom TV 2-sjef Alf Hildrum og TV4-sjef Jan Scherman. Rettighetsselskapet Medge Consulting og agent Rune Hauge skal videreselge tv-rettighetene.

I de nordiske landene ser kampen om Premier League-rettighetene ut til å bli mest intens i Norge. Etter det Kampanje kjenner til står TV 2, med toppsjef Alf Hildrum i spissen, mot Sveriges mektigste mediekonsern, Bonnier, med Canal+eier TV4 Gruppen og toppsjef Jan Scherman.

Hva tenker du om at TV 2 er interessert i å gi dere kamp om rettighetene til Premier League?
- Det kan jeg forstå. De har vel de samme ambisjonene som TV4 i forhold til å få nisjekanaler og begi seg inn i premiummarkedet og det har jeg full respekt for, sier TV4-sjef Jan Scherman til Kampanje.

En distribusjonsavtale mellom Telenor og svenske TV4 og betal-tv-kanalen Canal+ gjør det umulig for Telenor å gå sammen med en annen aktør eller tv-kanal om et rettighetsskjøp av engelske Premier League. Avtalen strekker seg langt tilbake i tid, og er knyttet opp til Telenors tv-distributør Canal Digital eksklusive rett til å distribuere Canal+ i det norske markedet.

Avtalen gjør det umulig for Telenor å eksempelvis gå sammen med TV 2 om å kjøpe Premier League-rettighetene. Det fører til at Telenor støtter TV4 og Canal+ i maktspillet rundt Premier League.

Med Tippeligaen som den viktigste rettigheten til TV 2 Sport, har TV 2 og Telenor satt en pris på betal-tv-kanalen på 169 kroner i måneden. Det er ti kroner under grensen i avtalen mellom Telenor og TV4. Avtalen vil gjøre det vanskelig for Telenor og Canal Digital å distribuere en ny sportskanal fra TV 2 med Premier League-fotball.

Scherman og TV4 kjøpte sommeren 2008 den nordiske betal-tv-kanalen Canal+. Prisen var på heftige 2,5 milliarder norske kroner, og allerede til høsten løper dagens rettighetsavtale for Premier League ut. Men Scherman sier han fortsatt er trygg på milliardinvesteringen.

- Absolutt. Premier League er i spill hvert tredje år, den svenske ishockeyen hvert tredje år og svensk fotball hvert fjerde år. Det er ingen rettigheter man har for evig så da må man ha en katalog som er så bred, stor og sterk at man klarer seg selv om man man skulle miste noen rettigheter, sier Scherman.

- Så vidt meg bekjent er rettighetene ennå ikke solgt , så da pågår det vel forhandlinger. Vi får vi se hvem som «plockar hem» rettighetene til slutt, men vi er ikke uinteresserte, sier TV4-sjefen.

Salget av rettighetene er det i dag rettighetsselskapet Medge Consulting, som har koblet seg opp med fotballagent Rune Hauge, som tar seg av, og ifølge Kampanje er det mye som tyder på at det er TV 2 som kommer til å bli TV4s argeste konkurrent i kampen om den engelske toppfotballen.

Etter det Kampanje kjenner til har TV 2 satt på rådgivningsselskapet Stella Advisors for å jobbe med et rettighetskjøp. Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 vil ikke bekrefte hvorvidt TV 2 har satt konsulentselskapet Stella Advisors eller hva TV 2 tenker rundt Premier Leauge i dag.

- Ingen kommentar, sier Indrøy til Kampanje.

Men konsernsjef Alf Hildrum vet at hvis han får kloa i den engelske toppfotballlen, vil TV 2 også kunne få et mer solid inntektsben å stå på. Det vil gjøre TV 2 langt mindre sårbare når reklamemarkedet på nytt stuper og TV 2 står i fare for miste nye 400 millioner kroner av reklameinntektene sine.

Kilde: kampanje.com