- Draktavtalen fjerde best i verden

Sporting Intelligence skriver at fem klubber skal ha solgt flere drakter enn Liverpool de siste fem årene. Den nye avtalen med Warrior er i toppsjiktet.

Målingen, som hevder Liverpool solgte omtrent 810 000 trøyer i året, gjelder gjennomsnittlig draktsalg av offisielle trøyer per sesong fra 2007/2008 til 2011/2012, en periode Adidas var Liverpools draktleverandør.

Til sammenlikning solgte Real Madrid og Manchester United gjennomsnittlig 1,4 millioner offisielle drakter i året, noe som er mer enn noen annen klubb i verden. Barcelona fulgte bak, som den tredje klubben med over én million i snitt, med 1,15 millioner.

Sporting Intelligence opplyser at av klubbene med Adidas som leverandør den nevnte perioden, er kun Real Madrid, Chelsea og Bayern München foran de røde.

1. Real Madrid (Adidas), 1,4 millioner
1. Manchester United (Nike), 1,4 millioner
3. Barcelona (Nike), 1,15 millioner
4. Chelsea (Adidas), 910 000
5. Bayern München (Adidas), 880 000
6. Liverpool (Adidas til 2012), 810 000
7. Arsenal (Nike), 800 000
8. Juventus (Nike), 480 000
9. Inter Milan (Nike), 425 000
10. AC Milan (Adidas), 350 000

Lønnsom draktavtale
Mens Liverpool tjente £12M – uavhengig av salgsinntekt – per sesong med Adidas som draktleverandør, hoster Warrior opp over det dobbelte. Det gjør at Liverpool, sammen med Manchester United, i dag har de mest lukrative draktkontraktene i Premier League, med henholdsvis £25M og £25,4M per sesong. Allikevel når de ikke opp til gigantene Real Madrid og Barcelona.

Den spanske hovedstadsklubben drar nemlig inn hele £31M fra Adidas, mens Nike støtter katalanerne med £27M hver sesong, ifølge Sporting Intelligence.

1. Real Madrid (Adidas), £31M per sesong
2. Barcelona, (Nike), £27M
3. Manchester United (Nike), £25,4M
4. Liverpool (Warrior), £25M
5. Chelsea (Adidas), £20M
6. Bayern München (Adidas), £16M
7. Inter Milan (Nike), £15M
8. Manchester City (Nike fra 2013), £12M
9. AC Milan (Adidas), £12M
10. Juventus (Nike), £11M

Tallene er satt sammen av analytiker dr. Peter Rohlmann og hans konsulentfirma, PR Marketing.