- Utbyggingen er viktig for oss

Tom Werner ser frem til å ønske nye supportere velkommen til Anfield i 2016. Han er like stolt av Fenway Park som av titlene laget har vunnet, og håper på byggestart i januar.

I 14 år har stadionkapasiteten på Anfield vært et problem. Fenway Sports Group er den tredje eieren av klubben siden Rick Parry først la frem sine planer om et stadion i Stanley Park, og nå ser det endelig ut til å gå mot en løsning.

 

De første planene er å utvide Main Stand slik at Anfield vil ta 53.250 tilskuere, og søknaden om bygningstillatelse ble sendt denne uka. Klubben håper at kapasiteten vil økes til 58.000 med utbygging av Anfield Road End i andre trinn - og en kan dra klare paralleller til bygningsprosessen da FSG overtok Boston.

 

- Jeg må si meg enig med at dette er et stort øyeblikk for oss som klubb. Dette vil bli hva vi vil huskes for i Liverpool - at vi løste stadionproblemet. Jeg er like stolt av å beskytte og bevare Fenway Park i Boston som jeg er av de tre World Series-titlene vi har vunnet, og jeg vil føle det på nøyaktig samme måte med å gjøre det samme på Anfield. Den mest spennende dagen på Anfield i 2016 vil være når vi kan ønske flere supportere velkommen til stadion, sier Tom Werner til the Telegraph.

 

- Jeg tror dette vil endre fremtiden for klubben. Dette har vært hengende over klubben, og vi kunne bare ikke akseptere at det forble slik. Vi ønsket ikke å gi noen løfter vi ikke kunne oppfylle, så vi ønsket en løsning - men en løsning var ikke så enkelt på grunn av kostnads- og tidsspørsmål. Vi kunne ha bygget en ny stadion, men vi har alltid følt at supporterne har en følelsesmessig tilknytning til Anfield, akkurat som Boston Red Sox med Fenway Park.

 

- Det har vært en prosess med mange vendinger, fordi vi jobbet med grunneiere og nabolag i tillegg til kostnader. Alt koster. I tillegg til vanlige diskusjoner om renovering har det vært en rekke diskusjoner om eiendomskjøp.

 

- En løsning er et moderne stadion, men dersom du vil løse problemer som setekomfort og enkel tilgang til og fra parken og alle tingene tilknyttet infrastruktur, tenkte vi at vi kunne fornye, og at dette ville være en beste løsningen. Jeg liker også tanken på en gradvis forandring, slik at vi kan renovere trinnvis. 

 

FSG gikk bort fra planene om et nytt stadion i Stanley Park, fordi den økonomiske risikoen var for stor.

 

- Et spørsmål vi måtte stille oss selv var om Liverpool kunne fylle et stadion med 65.000 seter i Stanley Park? Det var et problem i seg selv. Dersom du kan garantere Champions League-fotball hver sesong, så absolutt - svaret er ja, men jeg tror ikke noen kan være helt sikker på det. Det gjør at vi tilnærmng er mer fornuftig, og åpner for utvidelse av Anfield.

 

- Vi har jobbet trinnvis med Fenway siden 2004. Vi har tatt kapasiteten fra 32.000 til 36.000 - men det er mer enn de ekstra 4.000 setene. Vi brukte £250 millioner av våre egne penger på å forbedre baseballbanen og øke kvaliteten på hele opplevelsen for de som ser kampene.

 

- Vi er klar over skuffelsene supporterne har følt over lang tid. Nå har vi spennende, reelle planer, som vi kan få på plass. Ikke bare ved å utvide Anfield med 9.000 seter, men så og si alle vil se og få glede av fordelene. Bare det å gå til stadion og se landskapet vil være en forbedring.

 

- Det er en følelsesmessig forbindelse med Anfield som er lik som på Fenway Park. Da vi kjøpte Red Sox hadde vi en avstemning, og det var 50/50 mellom de som ønsket å bli på Fenway og de som ønsket en ny baseballbane i nærheten av elven. Du måtte stille de riktige spørsmålene, og si til de som ønsket å forlate Fenway at «hva om vi kan vise dere hva vi kan gjøre?». Dersom du hadde hatt den samme avstemningen i dag er jeg sikker på at 94 prosent ville sagt vi tok den riktige avgjørelsen.

 

- Vi tror vi kan fylle hospitality-plassene. Noe av det er avgjøres av suksess på banen, og vi er sikre på at vi gjør en god forretningsavgjørelse. Det må være fornuftig fra et økonomisk ståsted. Forbedringene vil til slutt betale for seg selv. 

 

Liverpool forventer å øke kampdaginntektene til £90 millioner per sesong. Mye av det vil komme fra flere hospitalityplasser. Endring av stadionnavn ville kunne ha finansiert utbyggingen, men her har eierne tatt hensyn til supporterne.

 

- Tanken om sponsing, og jobbe for at det skulle bli Mercedes Benz Stadium eller lignende var ikke et alternativ supporterne våre ønsket. Det kan sikkert være en form for sponsing innenfor områder av arenaen. Det er fortsatt tidlig, og her vil det være ytterligere diskusjoner - men vår første umiddelbare prioritet har vært på de strukturelle problemene.

 

- Vi som er grunneiere er veldig begeistret for hele renoveringsplanen (av Anfield-området). Det er spennende at nabolaget vil bli omdannet. Jeg har hørt om planene og ideene som andre partnere investerer i. Ideen om et utendørs marked lignende Borough Marked i London - så det er all grunn til å tro at vårt engasjement vil bli matchet av andre investorer. Det er en del av ansvaret vi har som klubb og by.

 

- Det er ikke bare hva som er best for Liverpool, men hva som er best for hele området. Dersom du går til Anfield i fem år er det ikke bare hva som skjer når fløyta blåses som vil være en del av opplevelsen.

 

- Jeg ønsker å rose Major Joe Anderson, administrativ direktør Ged Fitzgerald og Your Housing som har jobbet sammen for å få dette til. Vi har oppildnet hverandre til rett tid for å sikre at vi har kommet til denne avgjørende fasen, avslutter styreformannen.

 

Liverpool håper å kunne starte byggingen i januar 2015 - med nye Main Stand klar for åpning i starten av 2016/17-sesongen.