Fra klippekant til topp på under fire år

Administrerende direktør Ian Ayre sier at Liverpool FC har kommet fra randen av økonomisk katastrofe til nå å kunne innkassere etter suksess på og utenfor banen.

- Folk glemmer noen ganger hvor ille det var, sier Ayre til Daily Telegraph med henblikk på at LFC var nær konkurs i oktober 2010. – Jeg snakker til folk nå som har virkelig dårlig hukommelse. Når du tenker tilbake på den dagen hvor vi så vidt unngikk stupet og til situasjonen nå, da har vi kommet langt på kort tid.

- Jeg tror ikke det var en eneste Liverpool-supporter som ikke var bekymret over at vi ikke ville komme tilbake til der vi er nå. Etter at retten dømte i vår favør ble det to års kamp med advokater, hvor det å få høre at du er saksøkt for milliarder av pund var et spesielt lavt punkt.

- Det vanskeligste etter hva som skjedde var at de tidligere eierne mente at dette ikke var blitt gjort riktig, men det var det riktige å gjøre.

- Som en av de få som var her under det forrige eierskapet og fortsatt er her under det nåværende, kan jeg si at klubben er i en fantastisk bærekraftig posisjon. De som nå driver klubben gjør det til det beste for klubben og ikke eierne.

- Det er lett å si at vi hadde jobbet med stadion i ti år og det er på tide at vi er tilbake i Champions League, men hvis du tenker på hvor vi var finansielt da betyr det ikke at du har noen rett til å være der om du er Liverpool aldri så mye. Det er mange lag som bare kunne ha falt og falt, til tross for nye eiere, slik at det er en utrolig prestasjon å være tilbake til dit vi er i dag. Det er et bevis på det arbeidet som er blitt gjort.

- Det er definitivt ikke bygget på sand, fortsetter Ayre om stadionplanene som ble offentliggjort denne uka. – Det ligger mye hardt arbeid bak og analyser hvor vi har sett på ulike løsninger.

- Vi er nå en av de største aktørene innen fotballen, hvor vi spiller herlig fotball og alle er oppglødde. Forhåpentligvis kan vi nå innkassere ut fra dette. Vår største verdig er størrelsen på den fanbasen som vi har, den appellen som denne klubben har på verdensbasis er den største verdien for våre sponsorer.

- Da jeg kom hit for syv eller åtte år siden var det historier om at suvenirbutikken hadde stengt dagen etter finalen i Champions League, og vi hadde bare et par sponsorer.

- Vi har nå over 500 ansatte i Liverpool nå, som gjør at vi er nærme toppen når det er snakk om fotball. Suksessen på banen gjør at vi nå kan utnytte dette. Heller enn at suvenirbutikken ikke er åpent etter at vi har vunnet noe, kan vi nå ha suvenirbutikker over hele verden som er åpne.