Vil forsøke å selge navnerettighetene

Kommersiell sjef Billy Hogan vil forsøke å selge navnerettighetene til Liverpools nye Main Stand. Det blir en av amerikanerens prioriterte oppgaver i tiden som kommer.

Hogan flyttet nylig fra Boston til Storbritannia for å lede Liverpool FC sitt nye kontor i London.

- Våre undersøkelser viser at vi har 580 millioner fans spredt over hele verden, opplyser Hogan til Liverpool Echo.

- Det store antallet fans betyr at vi har enorme kommersielle muligheter. Vi føler at klubben så absolutt er på vei i riktig retning, men det er fortsatt mye arbeid som må gjøres, fortsetter amerikaneren.

Etter at han ble ansatt i mai 2012 har Hogan pendlet mellom Merseyside og Fenway Sports Group sitt hovedkvarter i Boston. Nå har han imidlertid fått en permanent base i London, for å styrke klubbens kommersielle avdeling.

- Det er et viktig steg fremover for klubben og den kommersielle avdelingen, sier Hogan.

- Det er svært fornuftig av klubben å ha et kontor i London. Vi har på vår preseason-tur hver eneste sommer sett hvilken global klubb Liverpool FC er. Målet er at kontoret skal åpne tidlig i november. En håndfull med stab er allerede på plass i London, og flere vil flytte ned fra Liverpool. Det å ha et kontor i et av verdens største finanssentre vil utvilsomt hjelpe oss å få ytterligere vekst. Nå vil vi kunne tilbringe mer tid sammen med våre eksisterende samarbeidspartnere, i tillegg til at vi vil jobbe for å skaffe oss enda flere samarbeidspartnere.

Hogan vil få en nøkkelrolle i renoveringen av Anfield, hvor man håper å kunne begynne byggingen av en ny Main Stand til £75M tidlig neste år. En hovedoppgave for Hogan blir å forhandle frem et salg av navnerettighetene til Main Stand som vil dekke en betydelig del av kostnadene med prosjektet.

- Nye Main Stand vil ta mye av vårt fokus. Prosessen pågår fortsatt. Vi kommer stadig nærmere punktet hvor vi blir sikre på at prosjektet blir gjennomført, men vi er ikke der ennå. Når vi er helt sikre fra et kommersielt ståsted, vil vi starte å jobbe med salget av navnerettighetene.

- Vi vurderer ikke å selge navnerettighetene til hele stadion, men navnet på Main Stand vil vi forsøke å selge. Vi vil forsøke å hente inn flere nye samarbeidspartnere, og et salg av navnerettigheter høres fornuftig ut.

- Vi håper å dra nytte av det faktum at vi har vært gjennom den samme prosessen med Fenway Park. Når FSG kjøpte klubben for fire år siden var dette et av de største temaene – nemlig hvor Liverpool sitt hjem skulle ligge. Ville det bli et nytt stadion i Stanley Park eller et renovert Anfield? Mange så til hva FSG hadde gjort med Fenway Park. De har erfaring med å renovere gamle sportsanlegg. Det hele ble gjennomført med suksess i løpet av en tiårsperiode. De kommersielle mulighetene på Fenway Park ble betydelig bedre, og det samme vil skje i Liverpool.

Hele midtseksjonen på nye Main Stand vil bestå av hospitality-billetter.

- Vi har hatt stor suksess med vårt hospitality-program de siste årene, men realiteten er at etterspørselen er langt større enn tilbudet vi kan gi. Vi har en stor internasjonal fanskare som ønsker å besøke Anfield. Vi så lidenskapen under USA-turen i sommer, akkurat som vi så det i Asia og Australia året før.

- Vi øker både antall hospitality-seter og antall vanlige seter. Det er viktig, for vi trenger begge disse tingene.

- FSG har alltid støttet Finansielt Fair Play, og det betyr at vi ikke kan bruke mer penger enn vi selv genererer. Vi fokuserer på en sunn drift av klubben. Det er mantraet for FSG for å skape et vinnerlag på banen. Vi ønsker å være levedyktige på lang sikt.

- Derfor er det viktig at den kommersielle avdelingen skaffer til veie betydelige inntekter, slik at klubben kan oppnå suksess på banen. Jeg våkner hver eneste morgen med fokus på å skaffe klubben inntekter som gjør at den kan få fremgang. Vi har hentet inn ni nye samarbeidspartnere det siste året, og i tillegg har vi fornyet tre betydelige eksisterende avtaler. Det sier alt om hvordan vi ønsker å operere. Vi ser på oss selv som en familieklubb, og vi ønsker at våre samarbeidspartnere skal føle seg som en del av denne familien.

- Suksess ute på banen er selvsagt til hjelp, men ingen av avtalene vi har inngått i år skyldes at vi gjorde det så bra forrige sesong. Det tar fra 12 til 18 måneder å lande en avtale. Du kan ikke selge noe basert på hva som skjedde på banen sist helg. Det sier noe som størrelsen og styrken til klubben at bedrifter ønsker å bli assosiert med Liverpool FC.

- Tar man i betraktning hvor vi befant oss for fire år siden, på randen av konkurs, fremstår vi nå som et eksempel på hva man kan oppnå med hardt arbeid fra alle. Det er det som har gitt oss fremgang. Klubben er kommet svært langt, både på og utenfor banen, så nå kan vi snakke om hvor sterk klubben er blitt.

Liverpool er i ferd med å åpne klubb-butikker over hele verden. Thailand og Indonesia er de neste landene som vil få slike butikker.

- Vi åpnet nylig butikker i Kuala Lumpur og Dublin. Det gjøres en strålende jobb på det området. Vi har lagt en strategi på dette området, og vi vil åpne flere Liverpool-butikker over hele verden, i områder hvor vi vet det er stor interesse for klubben.