Verdens 8. største fotballmerkevare

- Det er også tegn på at Liverpools businessmodell begynner å bære frukter, står det i rapporten over verdens mest verdifulle merkevarenavn i fotballen.

Mandag ble den årlige rapporten «The Brand Finance Football 50» sluppet. Studien skal avdekke hva som er de mest verdifulle merkenavnene i internasjonal fotball.

Liverpool havnet på 8. plass på lista med en estimert merkevareverdi på 347 millioner pund, eller ca 4,2 milliarder norske kroner utifra dagens verdi.

Liverpools verdi har økt med 68 millioner pund siden fjorårets rangering, og har med det også klatret en plass.

Tiltrekker seg fortsatt store avtaler

I rapporten gjør man også et poeng ut av at til tross for en skuffende sesong, holder merkevaren «Liverpool» seg intakt.

«Dens rike arv og glødende fanbase gjør den til en av de mest gjenkjennelige merkenavnene i fotball. Kommersielt, er Liverpool helt klart fortsatt i stand til å tiltrekke seg store avtaler,» står det i rapporten.

Den nye avtalen med New Balance dras opp som et eksempel på dette, og det legges også til at klubben drar god nytte av TV-avtalen med Premier League.

«Det er også tegn på at Liverpools businessmodell begynner å bære frukter, etter at klubben kunne offentliggjøre et overskudd i mars, for fjoråret. Eierne har uten tvil store planer for klubben og Liverpools businessmodell henger sammen med Premier League-suksess,» står det i rapporten.

City har brutt hegemoniet

Det pekes også på at, selv om Liverpool er blant de ti mest kjente merkevarene i internasjonal fotball, så er de utenfor de fire mest kjente i England nå.

«Manchester City har brutt det etablerte hegemoniet over topp fire hovedsakelig på Liverpools bekostning,» står det.

Øverst på listen havner Premier League-nabo Manchester United med en verdi på 727 millioner pund, foran Bayern München med 562 millioner og Real Madrid med 526 millioner.

Deretter følger Manchester City, Chelsea, Barcelona og Arsenal foran Liverpool.

Barcelonas verdi økte med 28 millioner dollar etter Champions League-seieren, men de ble likevel forbigått av både Manchester City og Chelsea på årets rangering.