TV2 svarer på kritikken

TV2 svarer på våre spørsmål angående den nye TV-pakken.

Det er kommet endel kritikk mot TV2 etter lanseringen av pakken med Tippeligaen og engelsk fotball i én og samme deal. Særlig har lederen for Supporterunionen og medlemmer på nyoppstartede facebook-grupper uttrykt sterk frustrasjon over dette.

LES OGSÅ: Det blir dyrere å se Liverpool på TV

Liverpool.no har i den forbindelse stilt direktør for TV2 Brukerbetaling, Steinar Brændeland, noen spørsmål angående den nye pakken.

1) Kritikken fra supporterne har blant annet gått på at mange må kjøpe og betale for et produkt de ikke ser på (de som kun interesserer seg for én liga). Hva gjør at dere opplever dette som en god løsning? Hva har du å si til de som opplever dette som en for kostbar pakke? 

– Vi har en betydelig del av våre kunder som kjøper både Tippeliga og Premier League. Denne viktige gruppen har frem til nå betalt fra kr 549 opp til kr 648 for å se fotballen de liker. De får nå et samlet produkt til kr 449 hos distributør eller kr 399 på TV2 Sumo, altså en besparelse fra kr 100 til kr 199 per måned. Dessverre innebærer endringen at en del vil oppleve en prisøkning, og jeg har forståelse for at dette ikke er noen god nyhet for de.

2) Nye kunder opplever endringen umiddelbart. Når vil dette tre i kraft for eksisterende kunder?

– Det er i stor grad opp til hver enkelt distributør, så her må den enkelte ta kontakt selv for å få oppdatert informasjon. De fleste har nok innført den nye prisen før 1. august.  

3) Blir det noe forskjell i pris på nett-abonnement (SUMO) kontra det å bestille fotballpakken gjennom tradisjonell TV-leverandør? 

– Ja, det er kr 50 i forskjell. TV2 Sumo selger pakken til kr 399, og prisen hos en TV-distributør er i utgangspunktet kr 449. Sistnevnte står for øvrig fritt til å lage kampanjer hvis de ønsker det.

4) Hva skjer når TV2 mister Tippeligaen - vil det da lages en ny pakke - eller vil man gå tilbake til den «gamle» Premier League-pakken? 

– Det har vi enda ikke konkludert med, så her må vi komme tilbake når den tiden nærmer seg.

5) Er dette en «endelig» løsning, eller kan press fra supportere/kunder komme til å fremtvinge nye diskusjoner? 

– Som sagt gjelder den nye prisen fra 1. mars, og kun for nye kunder. Det vil være ulike kampanjetilbud hos de respektive distributørene, så her gjelder det å følge med. Vi har en stor base med kunder som ikke blir berørt av prisøkningen nå. Litt avhengig av hvilken TV-distributør du har vil eksisterende kunder få begge ligaene tilgjengelig i en periode frem til ny pris blir gjeldende. I sum er dette en løsning som vi håper ivaretar flest mulig.

LES OGSÅ: – TV2 beveger seg i feil retning