LFC ser mot økonomiske muligheter i Kina

Liverpool skal spille i Shanghai og Hong Kong til sommeren, og det er ikke tilfeldig på et tidspunkt hvor Kina er beredt til å sprøyte inn store pengebeløp i fotballen.

8. mar 2017 kl 17.10 Torbjørn Flatin

Liverpools administrerende direktør Billy Hogan legger ikke skjul på at de røde bevist ser mot det asiatiske markedet. Ifølge Liverpool Echo har en nylig rapport vist at det bare er Manchester United og Bayern München som følges mer online i Kina.

«Dette er en utmerket mulighet for oss», forklarer Hogan til South China Morning Post. «Det at denne sporten vokser er til det gode for alle».

«Vi i Liverpool vet at vi har en betydelig fanbase i Kina allerede, noe som ikke bare har vært de siste årene men også over tid. Vi har gjort mye i Kina de siste årene og ser nå mer direkte på hva vi kan gjøre i markedet. Generelt er dette noe positivt. Premier League har annonsert sin nye TV-avtale som vil tre i kraft i 2019.»

En video som Liverpool laget for å markere staren av det kinesiske år i januar, var med Jürgen Klopp som spilte bordtennis på Melwood med universitetsmester Liu Haoyu, mot Roberto Firmino og Philippe Coutinho. Den ble sett av over to millioner bare på klubbens kinesiske mediekanal.

«Totalt sett er det asiatiske markedet veldig viktig, og Kina er veldig viktig med sin fokus og økende interesse på fotball, både forretningsmessig og angående fans», forklarer Billy Hogan videre.

«Mer enn halvparten av vår fanbase på over 700 millioner globalt er i Asia. Hong Kong er spesielt attraktivt og en grunn til at vi fokuserer mot det. Det er også et viktig marked for mange av våre partnere, spesielt Standard Chartered.»

Har du innspill til journalisten?
[email protected]