Mascherano klar før uken er omme?

En talsmann for Premier League antyder en avgjørelse i Mascherano-saken innen uken er omme. Gillett vil satse hardt på å markedsføre Liverpool i Asia.

Mens Liverpool er i Portugal kommer de trolig til å få beskjed om Premier League godkjenner overgangen for Javier Mascherano fra West Ham, eller ei. Utvalget som har vurdert saken for Premier League har nå brukt nesten to uker på å gjennomgå overgangen, men Press Association melder i kveld at de trolig ikke har funnet noe ureglementert i den forbindelse.

- Man kan forvente en avgjørelse mot slutten av uken, sier en talsmann for Premier League til PA.

Det foregår samtidig en etterforskning av dobbelt eierskap av spillere, der West Ham står sentralt i etterforskningen. Samme talsmann uttaler at overgangen fra Hammers til Liverpool overhodet ikke dras inn i denne etterforskningen.

Amerikanerne vil erobre Østen
Liverpools sportslige ledelse må trolig finne seg i å spille vennskapskamper i Japan og Kina nå som Tom Hicks og George Gillett blir klubbens eiere. Daglig leder Rick Parry har nå reist til USA for samtaler om klubbens fremtid med de to nye eierne, og han får sannsynligvis beskjed om at merkevaren Liverpool må promoteres mye sterkere i det fjerne Østen.

Gillett skal se på Liverpool som en fjerdedel av et sportsforetak som skal markedsføres verden rundt. De tre andre delene består av ishockey (Dallas Stars og Montreal Canadiens), baseball (Texas Rangers) og motorsport (NASCAR).

- Liverpool er et topp merkenavn i Europa, men i det fjerne Østen har Manchester United vært dominerende, og Chelsea har blitt veldig populære de siste årene. Disse to har satset på å vinne markedsandeler ved å spille flere kamper i denne delen av verden. Liverpool er nummer to som merkenavn i Asia, men vi vokser. Vi har snakket med den sportslige ledelsen i flere måneder, og jeg tror vi vil se Liverpool spille flere kamper i det fjerne Østen i årene som kommer. Jeg tror det blir Japan til sommeren, og andre land etter det, uttaler Gillett til PA.

- Vi må vurdere flere mulige måter å fremme Liverpool som merkenavn på. Blant annet har vi planer om å investere i fotballklubber i denne delen av verden som en del av vår strategi, legger han til.

- Det er sterk enighet innad i Liverpool om at vi må nå ut til verden. Bare tenk på hvor mange som fulgte fotball-VM på TV, ikke minst i Asia.

- Vi har Texas Rangers i baseball, som er veldig populære i det fjerne Østen, og så har vi Dallas Stars, Montreal Canadiens og Liverpool, samt at vi er involvert i NASCAR. Vi er inne i fire utrolig populære sportsgrener, hvor den internasjonale interessen er økende. Slår vi sammen våre markedsføringsressurser kan vi tilby sponsorer et unikt konsept med uante muligheter. En pakkeløsning innenfor flere sportsgrener som jeg ikke tror noen har prøvd å sette sammen før. Dette er en unik mulighet, fordi markedet skriker etter noe slikt. Ser du på de nye sponsorene i Premier League de siste fem årene, så er en tredjedel av dem fra Asia. Det er noe slikt som 1000 nye Mercedes-utsalg i Kina, mens vi finner den største velferdsveksten i Russland. En allianse innenfor de fire sportsgrenene kan gi oss interessante fordeler.

Liverpool er med disse planene involvert i en helt ny form for sportsmarkedsføring, og klubbens perspektiv på vennskapskamper om sommeren kan måtte forandres. De røde har som kjent besøkt Thailand tidligere, og var i Japan og spilte klubb-VM, men Benitez er ingen stor tilhenger av lange reiser i forbindelse med privatkamper i sesongoppkjøringen. Det kan det se ut som om han blir nødt til å finne seg i for fremtiden.