Medlemskapsordning til det beste for fansen

Liverpool FC lanserte en ny medlemskapsordning 1. juli. Kommersiell direktør Ian Ayre mener den er til det beste for alle parter.

Liverpool FC introduserte i sommer en ny medlemskapsordning som koster £29 i året. Liverpool Echo har i den forbindelse stilt Ian Ayre, klubbens kommersielle direktør, noen sentrale spørsmål.

Hvorfor tar Liverpool FC nå betalt for å kunne være med?
- Vi gjør egentlig ikke det. Medlemskapet er ikke obligatorisk. Det er fremdeles slik at man ikke må bli med, og man kan fremdeles gjøre det samme man gjorde tidligere - man kan fremdeles få tilgang på billetter gjennom åpent salg, og man kan fremdeles få tak i billetter.

- Hensikten med medlemskapet er ganske enkel. Alle sa til meg at det er én ting vi trenger å gjøre bedre. Det er å gjøre det bedre kommersielt, både her og i resten av verden. Så man kan tenke på at vi ikke er i nærheten av å ha så mange supportere som andre klubber, og én av tingene en potensiell sponsor ønsker, så er det tilgjengeligheten til supporterne. Å ha en medlemskapsordning betyr at vi er i stand til å forstå mer om fansen og deres adferd.

- Dette tillater oss å bli lojal overfor dem fordi vi kan sjekke hva de gjør. Så dersom du er medlem og går inn i klubbutikken og handler, så får du rabatt, men vi får også greie på hva du har handlet. Det er det samme med billetter.

- For en samarbeidsparter, for eksempel om vi er i ferd med å annonsere en avtale med en reiseoperatør, så er det også viktig. Som en del av avtalen så ønsker samarbeidspartneren å tilby rabatter til Liverpool-fans på ferie. Så hvis man bruker £300 på ferien din dette året og får 10% avslag, da har man allerede fått tilbake det du betalte for medlemskapet. Alle våre samarbeidspartnere ønsker å gjøre slikt.

- Vi vil forsøke og skape oversikt over fansen, så vi vet mer om dem som individer istedenfor en del av en stor gruppe.

- Folk nevnte at vi ikke kommuniserer særlig effektivt med supporterne og heller ikke belønner dem for deres lojaliet. Medlemskapet er lagd for det.

- Det er ikke sant at man må betale for å ta del. Man kan fremdeles være med, man kan ennå gå på kamper, gå i klubbutikken og få tilgang på alt det man har hatt tilgang på tidligere.

- Vi forsøker å skape et neste nivå for de menneskene som ønsker å bli med, men det er ikke obligatorisk.

- Hva med nåværende Fan Card-innehavere?
- Ingen forandring.

- Hvor god tilgang på billetter vil supporterne få for £29 via "ticket exchange"?
- Den er for medlemmer. Ideen med den er at dersom en sesongkortinnehaver ikke kan gå på en spesiell kamp, og vi vet at det finnes 1200 personer på hver kamp som ikke kan komme, vil de i en slik situasjon kunne selge billetten tilbake til oss. Vi selger den da videre til pålydende og sesongkortinnehavere får fradrag i prisen på sesongkortet neste sesong.

- Vil innehavere av det nye medlemskapet få prioritet fremfor eksisterende Fan Card-innehavere?
- Når det gjelder å kjøpe billetter fra "ticket exchange", vil kun medlemmer få tilgang. Men dersom billettene ikke blir utsolgt, legger vi dem ut for åpent salg.

- Vil vi få bedre tilgang, slik som lukesalg, forbedret Internettservice for å kjøpe billetter på nett, eller forbedret telefonsystem for kjøp av billetter?

- Vi har bygget en nytt grensesnitt for web som skal være klar til starten av sesongen. Det skal gi bedre kvalitet.

- Man kan fremdeles kjøpe i luken for enkelte kamper og vi telefon.

- Hvordan blir Priority Ticket Scheme påvirket?
- Det blir ikke påvirket. Faktum er at det bli forbedret fordi PTS-medlemmer får automatisk medlemskap, akkurat som sesongkortinnehavere.

- Vil de fremdeles ha like mange billetter tilgjengelig?
- Ja.

- Kan folk fremdeles sette seg på venteliste for sesongkort gratis, eller må folk betale for det?
- De som allerede står der vil beholde plassen sin. De må ikke betale for å bli med, men det vi kommer til å gjøre straks vi har kontaktet alle på ventelisten, er å finne ut om alle på listen er (a) berettiget og (b) ønsker billett.

- Vi kommer til å lukke listen slik at folk ikke lenger bare kan sende et brev for å bli oppført. Deretter må alle som ønsker å stå på venteliste, bli medlem.

- Jeg vil si til alle som synes det er innskrenkninger fordi man kanskje ønsker å sette seg opp nå, at den er så lang at i realiteten vil jeg ikke prøve å gjette på hvor mange år det vil ta før sistemann på listen får en sesongbillett.

- Det fine med å ha en medlemskapsordning er at vi får et forhold til den personen. De fornyer hvert år, så vi kan følge med om de fremdeles er oppegående, på samme adresse eller lignende.

- Det betyr også at dersom det er en kamp vi har ekstra billetter til eller kan vi kontakte vedkommende og se om de ønsker å komme på kampen. Det er den myten om man ikke kan få tak i billetter.

- Klubben sier at Fan Card er det eneste kortet man trenger å ha med Liverpool FC. Hvorfor denne endringen?
- Når man skal gå inn på det nye stadionanlegget, som et eksempel, vil hele stedet ha elektroniske innganger, noe som betyr at man trenger et kort.

- I en fotballklubb er det også mange ulike systemer og prosesser som har utviklet seg over tid. Vi forsøkerr å gjøre det strømlinjeformet slik at vi unngår mange problemer og forvriiringer.

- Målet vårt er å få systemet på plass til det nye stadionet åpner. Da har vi (A) tekologien og (b) og muligheten for folk til å få tilgang til åpent salg, "priority tickets"  og sesongkort.

- Ting forandrer seg over tid og vi gjør en endring til det gode for fansen, ikke for andre grunner.

- Hva med sesongkortinnehavere. De betaler minimum £650 pr. sesong. Vil de få samme fordelene med det nye medlemskapet. Får de rabatter og spesielle tilbud?
- Ja.

- Tok klubben supporterne med på råd?
- Ja.