Ayre stolt av utviklingen

Ian Ayre er stolt over hvordan Liverpool FC har gjort det kommersielt de siste årene. Fremdeles mye arbeid igjen, men man har suksess i Asia. Den nye drakten selger mer enn noen tidligere.

Til tross for mye gjeld og dårlig økonomi har Liverpool kommersielt gjort det mye bedre etter at Ian Ayre ble ansatt som kommersiell direktør i 2007. Trøyesponsoravtalen med Standard Chartered er en av avtalene som har gjort at klubbens kommersielle drift har blomstret de siste årene.

- Da jeg kom hit var det mye som ikke stemte med det kommersielle. Situasjonen var mye verre enn jeg forventet den skulle være, så det har vært en utfordring, men også en suksess, sier Ayre til Liverpool Echo.

- Vi har hatt massiv suksess med å generere nye inntekter. Jeg tror det nylig ble rapporter at vi har oppnådd 85% vekst i kommersielle inntekter denne perioden. Vi har store verdier nå som ikke eksisterte tidligere. Vi har mange partnere, fire butikker i byen, en av verdens mest besøkte nettsider og en TV-kanal som når ut til 100 millioner mennesker. Disse tingene er viktig, fordi nå er alt kommersielt, og støtte til våre partnere som betaler mye penger til klubben.

- Det viktige i min jobb er å finne balansen mellom å generere inntekter som setter spillerne på banen, men også støtte fans og sørge for at supporterne blir behandlet riktig og får de det ønsker kommersielt.

- Jeg føler vi har gjennomført trinn en, og jeg er veldig fokusert på at internasjonalt nå er en stor del av trinn to. Jeg fikk jobben for tre år siden, og tingene jeg ble bedt om var å øke vår vekst internasjonalt, og å øke vår kommersielle virksomhet.

- Å øke vår kommersielle virksomhet var å rydde opp, forbedre måten vi gjør ting på, forbedre våre partnere og sponsorer, og forbedre noen av våre systemer. Internasjonalt er det mye større og vanskeligere. Vi begynte å se på vår base av partnere og, og om du ser på hvilke store sponsorer vi nå har, så har vi Standard Chartered, Carlsberg og Adidas - alle med et stort østlig fokus. Det er naturlig at vi forsøker å utnytte at fotfestet de har i sine respektive markedet, for å hjelpe oss å øke vår forretningsvirksomhet i denne delen av verden.

- Vi vil sannsynligvis være mer fokusert på det asiatiske markedet i utgangspunktet, men vi gjør også ting i andre markeder. I USA har vi hatt hundrevis av fotball-leire og fotballskoler. Vi gjør mye som ikke folk i Europa ser. Vi har et veldig spennende prosjekt i India - et universitetsprosjekt med våre lærere. Vi gir barn i India utdanning i fotballrelaterte fag som idrettsvitenskap, ernæring og teknologi. Det er ikke noe vi har følt vi behøver å rope om i Storbritannia. Det er noe for India og det indiske samfunnet, og har vært svært velykket. Vi har også nylig avsluttet en TV-serie i Vietnam som var en type "søk etter en stjerne"-program. Igjen, veldig velykket. Det er alle gode ting og alle hjelper øke vår virksomhet og vår tilstedeværelse i denne delen av verden.

Ayre innrømmer at det kanskje ville hjulpet Liverpool kommersielt om de kjøpte en stor asiatisk stjernespiller.

- Det ville vært fint, men jeg får ikke velge hvem vi kjøper. Det er en myte at det bare er å kjøpe en asiatisk spiller så vil det forandre vår virksomhet kommersielt. Det kan absolutt ha en innvirkning, men det avhenger av kvaliteten på spilleren. Jeg vet at Ji-Sung Park forvandlet Manchester Uniteds virksomhet i Korea, men nøkkelen er kvaliteten på spilleren. Han spiller for dem regelmessig og er en internasjonal aktør. Jeg tror ikke noen i Liverpool ønsker å se oss signere en spiller fra Asia bare fordi han er asiatisk. Hvis vi finner en mulig spiller er det noe vi vil være interessert i, men det er opp til det sportslige.

Ayre forteller videre at Liverpool FC nå sannsynligvis vil åpne butikk i Belfast.

Den nye drakten selger godt
Liverpools nye hjemmedrakt selger bedre og raskere enn noen annen i klubbens historie. Den røde adidastrøyen med Standard Chartered på brystet ble lansert forrige måned.

- Vi har hatt den raskest selgende drakten vi noen gang har hatt i den nye hjemmedrakten, og de største ordrene på raskest tid. Draktsalget har aldri vært bedre for oss. Det er en flott drakt, og Adidas har gjort en god jobb med oss på den. Vi har fått en ny sponsor, og på lanseringsdagen sendte vi ut 35.000 drakter til over 100 land. Det er rekord for oss, og salget har vært fantastisk siden det, sier kommersiell direktør Ian Ayre til Liverpool Echo.