- UEFAs regler må håndheves likt

Ian Ayre er bekymret for at UEFAs nye finansielle fair play-regler ikke vil bli håndhevet likt omkring i Europa. Reglene bør være strenge og tydelige.

Klubber risikerer å bli utestengt fra e-cupturneringene dersom de ikke oppfyller kravene i UEFAs finansielle fair play-regler. De nasjonale forbundene og ligaene vil i utgangspunktet få i oppgave å håndheve reglene. Liverpool kvittet seg med mesteparten av gjelden i forbindelse med eierovertagelsen av Fenway Sports group, men både Chelsea og Manchester City er et stykke unna å innfri reglene. En rekke klubber vil sikkert også prøve å finne smutthull for å oppfylle kravene.

- Min bekymring er at reglene ikke vil bli håndhevet likt, uttalte Ian Ayre på Soccerex ifølge Sky Sports.

- Disse reglene bør være regler, og de bør være strenge og tydelige. Det vil drepe tiltaket eller sikkert kvele det om noen tar lett på regelene istedenfor å følge dem og få alle til å operere innenfor dem. Reglene bør være klart definert, man kan ikke ha en delvis prosess.

- Vi ser det som et positivt skritt, men med de forbeholdene rundt spørs det hvordan de vil bli håndhevet i praksis. Vil det gis dispensasjoner? Vil sanksjonene bli benyttet?

- Spørsmålet er om reglene vil bli håndhevet rettferdig? Dersom Premier League har et svært seriøst og profesjonelt syn og gjør det skikkelig, vil da ligaen gjøre seg selv en bjørnetjeneste?

- Hvis det ikke blir håndtert godt, vil vi alle stille spørsmål ved utfallet.

Andrea Traverso, UEFAs sjef for klubblisensen, sier at "reglene er en myk variant av et lønnstak," og understreker at en uavhengig komité vil overse at reglene vil bli håndhevet likt i Europa.

Ian Ayre mener også at UEFA må følge med på om klubbene mottar kunstig høye sponsoravtaler i forhold til markedsverdien. Han ser problemer når Liverpool nå jakter en sponsor til å kjøpe navnerettighetene til et eventuelt nytt stadionanlegg.
- Vi har som mål å investere i et nytt stadion eller et oppgradert stadion. Fra vårt perspektiv er det et reelt problem fordi det er noe vi snakker med folk om nå - om hva som er riktig pris, markedverdi.

- I vår seneste draktsponsoravtale hadde vi en økning på 200 prosent. Vil det være akseptabelt?

- Hva er beløpet, markedsverdien, for en av de virkelige globale fotballmerkevarene? Det kan bli veldig vanskelig for Liverpool dersom det blir et bestridt tema.