Alle supporteres veger fører til Liverpool!

(Spesielt når vi spiller mot ManU...og det er ikke alltid bra!)

I forrige utgave av Kopite presenterte jeg Ving, vår samarbeidspartner på reisene til Liverpools hjemmekamper. Det viste seg egentlig å være en meget god timing, for etter at det kom på trykk, var jeg en av fire (erfarne og travle) reiseledere på storkampen mot Manchester United på Anfield. Oppholdet og kampen var strålende, og vi sendte "fienden" hjem med et helt fortjent 1-3 tap. Det gjorde godt for kropp, sjel og stolthet.

Denne korte skrivelsen skal likevel ikke handle om kampen eller Liverpool FCs noe varierende formkurve. Den skal derimot handle om alle dere som var i Liverpool by denne helga (mange hundre totalt), og som hadde ulike opplevelser av deres reiseoperatørs evne og vilje til å levere det lovede/forventede produktet. Og kanskje også til nytte og ettertanke for dere som senere planlegger å reise til Liverpool på en av de "store" kampene.

Vi hadde veldig mange reisende med supporterklubben/Ving til denne kampen. Det var antakelig flere enn noen gang tidligere, og samtlige av våre kunder fikk alt de hadde betalt for, forventet - og kanskje mer til. Inkludert strålende vær og strålende spill, som selv ikke vi kan garantere hver gang! Men det viser igjen at vi har erfaring, kunnskaper, kontroll og oversikt. Vi er en meget seriøs aktør i et av og til uoversiktelig marked, spesielt hva billetter angår. Vi har aldri hatt et mer ryddig og åpent reisetilbud enn nå. Dessverre hadde flere av våre medlemmer og supportere andre og mer negative opplevelser denne gangen, men altså med andre turoperatører. En gruppe fra Haugesund-området fikk billetter i ManU-delen av tribunen. En annen gruppe fikk, etter mye om og men, sine billetter meget sent og på andre plasser på banen enn forventet. Enda verre gikk det for gruppen på 23 stk, der kun to fikk fatt i billetter til slutt. Det var dessuten på svartebørs og selvsagt til en forferdelig og urimelig pris, som de ikke ville oppgi til meg. En gruppe på ni skulle få billettene av en kar som ble "syk". Folk kjøpte billetter som aldri ble levert fra engelske internettfirmaer. Og besteforeldre på tur med barnebarn som får kjøpt falske billetter, er antakelig det tristeste eksemplet av alle fra en ellers fin fotballhelg på Merseyside. Mange ble lurt, og det irriterer meg. Jeg er lei meg på deres vegne.

Hvorfor tar jeg opp dette? Vel, jeg ønsker å fortelle våre kjære og trofaste medlemmer at "altfor gode tilbud" bør dere generelt være skeptiske til. Billetter til kamper som denne, er ettertraktet vare. Ergo er det generelt dyrt og dermed ideelle forhold for diverse uærlige sjeler og spekulanter. Jeg sier ikke at alle andre operatører og privatpersoner er uærlige kjeltringer, for det er ikke riktig. Men bruk sunn fornuft, spør oss i supporterklubben eller andre som har reist tidligere og få erfaringer, råd og veiledning. Ikke sats alt på personer dere verken har truffet eller kjenner. Det kan dessverre straffe seg. Jeg vet at noen som leser Kopite også er i markedet for billetter og turopplegg. Vær så snill: Tenk dere godt om, og hold dere for gode til å "lure" våre egne medlemmer. Ikke lov mer enn dere kan holde, ikke skap falske forhåpninger hos våre reisende. Gi dere "mens leken er god" hvis dere ikke får til det dere skulle ha gjort for de reisende. Det er et velment råd, for dårlig service er ikke noen av våre supportere verdig.

Jeg understreker dessuten at vi støtter tiltak som åpenbart er seriøse og inneholder gode tilbud til reisende med oss/Ving. Dagen før kampen ble det denne gang arrangert en supportermiddag med underholdning fra Roy Evans, David Fairclough, George Sephton (Anfields speaker) og Ragnhild Lund Ansnes. Jamie Carraghers veldedighetsorganisasjon var dessuten representert. Det var en annen turoperatør som arrangerte middagen, og vi lot tilbudet gå videre til de som var på tur med oss. Det ble heldigvis godt mottatt, interessen var stor, stemningen likeså og deltakerne fikk nok et godt minne fra turen. Så jeg hevder ikke at "bare vi" kan lage gode opplegg. Det er heldigvis andre kreative, initiativrike og helrøde sjeler i Liverpool også.

For oss i supporterklubben, er det greit at de reisende også bruker andre seriøse turoperatører. Jeg understreker dette, selv om vi er stolte av opplegget og samarbeidet vi har med Ving. Det er også enklere enn tidligere å kjøpe billetter direkte fra Liverpool FC om man "følger med i timen", altså på klubbens offisielle hjemmesider.

Noen fakta skader ikke å ta med:

-For to år siden var billigste pris med Sabra kr 2990,- for to netter på sentrumsnært hotell og kampbillett.

-Samarbeidet med Ving/Thomas Cook har senket prisene og gitt våre medlemmer flere tilgjengelige pakker.

-Denne sesongen har ni av nitten hjemmekamper blitt solgt for kr 2385,-. To kamper er solgt for kr 1895,-

-Vi har ingen "mystiske fra-priser" som nesten aldri går an å få kjøpt, men som opplyses hver gang f eks VG skal ha prisundersøkelser.

-Ving er medlem av reisegarantifondet. Reisende som betaler penger til firmaer som står utenfor dette fondet, er ikke garantert noen refusjon om leveransen svikter.

-LFCSCSB er meget opptatt av medlemmenes rettigheter, men det viktigste er selvsagt at folk er fornøyde med den/de operatørene de bruker på sine fotballopplevelser, uansett hvem det måtte være.