Ayre skeptisk til City-avtale

Ian Ayre mener UEFA må se nøye på Manchester Citys sponsoravtale med Etihad. Liverpool kommer ikke til å signere en spiller bare fordi vedkommende er fra Asia.

Manchester City fikk nylig i stand en sponsoravtale med Etihad. Flyselskapet får navnerettighetene på draktene, mens City of Manchester Stadium omdøpes til Etihad Stadium. Avtalen gjelder for ti år og er verdt 400 millioner pund. Tidligere har Arsène Wenger kritisert avtalen, og nå er det Liverpools daglige leder, Ian Ayre, som uttrykker sin skepsis.

Ifølge de økonomiske fair play-reglene kan ikke klubbene bruke mer enn de tjener, og de skal ikke kunne gå i pluss ved å sponse seg selv.  Selskapene som sponser klubbene kan ikke være relatert til klubbens eiere. Manchester Citys nye sponsor, Etihad, eies av Abu Dhabi-regjeringen, og har dermed nære bånd til Citys eier, Sheikh Mansour bin Zayed al-Nahyan, som er medlem av Abu Dhabis kongefamilie. Sponsoravtalene må også ha en rettferdig markedsverdi.

- Er Etihad, Manchester City og Sheikh Manour relaterte parter? Hvis de er det, er det opp til Uefa å aksjonere. Da jeg holdt et foredrag på Soccerex tidligere i år, satt jeg i et panel om økonomisk fair play. Folkene fra Uefa sa det ville være en robust og nøye prosess når det gjelder transaksjoner mellom relaterte parter, sier Ian Ayre ifølge The Guardian.

Størrelsen på avtalen er noe av grunnen til at Liverpools direktør reagerer. Etihad har aldri gått med overskudd, men har likevel £400M å bruke på sponsoravtalen.
- Det har ikke skjedd noe sted i Europa at man har byttet navn på et eksisterende stadion, og det har hatt en reell verdi, sier Ayre.

- Det har blitt kalt City of Manchester Stadium eller Eastlands i ni år, og nå skal det bli kalt noe annet. Og noen har festet en stor verdi til det. Jeg syns det er rart fordi det ikke er noe som tilsier at du kan forandre på et stadionnavn og generere så stor verdi. Mike Ashley forsøkte med Newcastle, men ingen kaller det [email protected]' Park, og det har opplagt ikke en slik verdi.

Ian Ayre mener det kun er Liverpool og et annet lag langs M62 av de engelske klubbene som har et varemerke med global appell. Liverpool kommer til å være forsiktige med å signere asiatiske spillere bare for å forsterke klubben kommersielt, selv om Damien Comolli har sett spillere på prøve i Kina denne uken. I mai uttalte Gavin Laws i Standard Chartered, Liverpools hoevsponsor, at Ji-Sung Park har hjulpet Manchester United med å rekruttere 1,2 millioner kredittkortinnehavere i Sør-Korea, og tilføyde at han ville like om Liverpool også signerte spillere fra regionen.
- Å signere en spillerbare  fordi han er fra Asia vil ikke gi oss noe på lang sikt.  Manchester United har den beste verdien i Park. Han er en spiller som kan prestere på toppnivå, og de har verdi fra hans ferdigheter som spiller. Det finnes ikke mange slike der ute.