- Et stort løft for klubben

Administrerende direktør Ian Ayre mener at draktavtalen som Liverpool FC har inngått med Warrior Sports vil gi klubben et stort løft, på et tidspunkt der klubber over hele Europa skal innrette seg etter de nye reglene for finansielt fair play som UEFA innfører.

Avtalen med Warrior trer i kraft 1.juni, og medfører at Warrior vil produsere Liverpools drakter i seks år fremover.

- Det handler om finansielt fair play fremover, og klubbene må sette tæring etter næring. Det betyr at slike avtaler som dette blir svært viktige, uttaler Ian Ayre til Liverpoolfc.tv.

- Vi har hele tiden hevdet at vi vil drive denne fotballklubben på en sunn og skikkelig måte, og denne type avtaler danner grunnlaget for våre investeringer i laget. Jo flere kvalitetspartnere du klarer å tiltrekke deg, og jo flere avtaler av denne typen du klarer å inngå, jo mer penger vil vi ha å rutte med, konkluderer han.

- Vi viser ikke til enkeltavtaler for å få midler til å hente inn en bestemt spiller eller gjennomføre en bestemt transfer, men alle avtaler er viktige.

Warrior er helt ferske på fotballmarkedet. Det mener Ayre er positivt.

- Fotball er nytt for dem, men på mange vis er det noe av sjarmen. De har noen ideer som kan bli lagt merke til i verdensfotballen og Liverpools verden. Det er bra. Vi bør ta i mot endringer og muligheter med åpne armer. De er et veldig energisk foretak.

- Jeg snakket med dem i går, og de er veldig ivrige og opprømte over denne muligheten. Jeg er veldig glad. Det er en stor dag for fotballklubben vår, og også en stor dag for vår nye partner.

Ayre mener at størrelsen på avtalen sier alt om Liverpool sin posisjon i fotballens verden.

- De siste året har vi snakket med nesten alt av utstyrsleverandører. Vi har kjørt en veldig åpen og forretningsmessig korrekt prosess, og endte opp med en fantastisk partner.

- De siste årene har vi skapt en rekke overskrifter ved at vi har knyttet oss til nye partnere og gjort nye avtaler. Det har ført til at folk har begynt å skjønne omfanget og tiltrekningskraften som denne fotballklubben har. Den er virkelig, stor og vedvarende.

- Vi ga alle muligheten til å jobbe med Liverpool FC. Vi ga dem informasjon om kvaliteten og størrelsen på vår utstyrsomsetning, informasjon om størrelsen på vårt globale omfang, og vårt mediapublikum.

- Det førte til stor interesse. Vi måtte finne den riktige balansen mellom å finne den riktige partneren, som hadde det vi vi var på utkikk etter rundt om i verden, og som også var den riktige kommersielle og økonomiske løsningen.

- Det var samme prosess som vi gikk gjennom da Standard Chartered ble vår draktsponsor, og alle vet hvilken suksess det har vært. Jeg forventer akkurat det samme av Warrior. De er et ungt, energisk og fremadstormende selskap, med mye rutine og mange nye ideer.

Til sommeren vil dermed samarbeidet med Adidas opphøre. Et samarbeid som begynte i 2006.

- Det er ikke ved veis ende ennå. Vi har fortsatt resten av denne sesongen igjen. Adidas er et flott selskap, med flotte folk. Vi har lenge hatt et samarbeid med dem. De har noen gode minner fra samarbeidet med Liverpool, akkurat som vi har gode minner fra samarbeidet med dem. Vi skilles som venner, og vil samarbeide på solid vis resten av denne sesongen.

- I enhver prosess du gjennomfører, så lenge du gjennomfører den skikkelig og effektivt, vil det være vinnere og tapere. Men Adidas har vært en fantastisk partner for Liverpool FC.