- USA er veldig viktig for oss

Liverpool skal som kjent spille tre treningskamper i Nord-Amerika i sommer. Dette er ikke tilfeldig. Administrerende direktør Ian Ayre slår fast at USA er et svært viktig marked for Anfield-klubben.

- Jeg gleder meg veldig til USA-turen. Jeg tror kanskje ikke folk flest forstår hvor mye planlegging folk gjør i kulissene for å arrangere en tur som dette. Det handler om å finne den rette balansen, da dette er en svært viktig treningsperiode for spillerne og manageren med tanke på forberedelsene til neste sesong. Men vi må også skape en god mulighet for fansen til å se oss uansett hvor vi reiser. Vi må også gi våre kommersielle partnere de riktige mulighetene. Så det er mye som skal stemme når man tar med seg rundt 50 mann på sommerferie. Bare bagasjen er enorm, og så har man logistikken. Men nå gleder vi oss til turen, sier Ayre til Liverpoolfc.tv.

- Vi er heldige som har en stor supporterskare over hele verden. Vi har en mulighet i året til å reise langt, så det handler om å finne den rette balansegangen. Vi prøver å legge langturer til sommrene hvor det ikke spilles VM eller EM. Slike år prioriterer vi Asia. I mesterskapsårene prøver vi å ikke reise så langt, og det er delvis grunnen til at USA ble valgt denne sommeren. USA og Nord-Amerika er veldig viktige markeder for oss. Vi har en enorm supporterskare der. Det vet vi ut fra antallet brukere derfra som besøker nettsiden vår, ser TV-kanalen vår, ser kampene våre og handler på online-butikken vår. Nord-Amerika er et stort marked for oss på den måten, og dette er en fin måte å betale tilbake for den dedikasjonen og støtten disse supporterne har vist oss ved å møte opp i deres hjemland og gi de muligheten til å ta på og føle produktet og se spillerne på nært hold. Jeg tror alle blir opprømt over en slik mulighet.

Liverpool skal spille mot MLS-laget Toronto, samt mer kjente motstandere som Roma og Tottenham, på denne preseason-turen.

- Vi møter kvalitetslag, noe vi hadde ønske om da vi satte opp denne turen. Vi diskuterer med trenerstaben hvilken forfatning spillerne vil være i på gitte tidspunkter. Og så velger vi motstandere ut fra det, slik at kampene blir tøffere og tøffere. Du må også veie dette opp mot kvaliteten som fansen ønsker på kampene. Vi er meget godt fornøyd med de tre motstanderne vi har fått, og tror det er en fin blanding. Vi har gode minner fra kamper mot Roma i klubbens fortid, og vi har gode minner fra kamper mot Tottenham hvert år. Så jeg synes dette er en fin blanding, og jeg tror supporterne som overværer disse kampene vil få se noe veldig speiselt.

Den andre kampen på turen, mot Roma i Boston, vil markere 100-årsjubileet til Fenway Park.

- Jeg har snakket med noen av karene i Fenway Sports Group om denne feiringen. Dette er et veldig viktig jubileum for dem, og alle er spente på det som skal skje på Fenway Park dette året. Jeg tror det er passende og fantastisk for eierne og alle i Fenway Sports Group at Liverpool FC, som en del av FSG, kan være med på feiringen. Jeg tror også dette er den beste muligheten vi kan få til å bringe fans av Red Sox og Liverpool-fans sammen, og få folk til å forstå at vi står sammen om dette og hjelper hverandre. Dersom vi kan få noen nye supportere blant Red Sox-fansen og Red Sox får nye supportere blant våre fans, så er det fantastisk. Fenway er en fantastisk stadion. Dersom våre fans får sjansen til å dra dit, noe noen vil få på denne turen, vil de se at stadion minner om Anfield. Slik opplevde i alle fall jeg det. Det er en historisk stadion, som huser mange minner og mye historie. Det er rett og slett et flott sted å være, og vi ser alle frem til at vårt lag skal spille der.

- Jeg tror John Henry og Tom Werner ser på dette som en mulighet til å få folk til å forstå hvorfor de investerte i Liverpool FC, og hva det innebærer å eie klubben. Når de kommer til England og opplever en stor seier på Anfield eller på Wembley i ligacupfinalen eller semifinalen i FA-cupen, er det veldig lett å se hva det er du har kjøpt og forstå lidenskapen, spenningen og størrelsen på merkevaren.

- Vi fikk oppleve størrelsen på merkevaren Liverpool da vi var på sommertur i fjor. I Kuala Lumpur møtte 80 000 mennesker opp for å se kampen og nesten 40 000 så treningsøkten vår. Det er i slike stunder du virkelig får en følelse av hva du har kjøpt som eier. Jeg tror dette blir en mulighet til å vise frem dette, på Fenway Park, både for Red Sox-supportere og deres venner, partnere og forretningsforbindelser. Det er spennende at vi bringer sammen flere deler av det som utgjør FSG så ofte som mulig. Det blir fantastisk.

- Fra et fotballperspektiv er det åpenbart hva vi forsøker å oppnå med denne ti dager lange turen. Vi forventer å bygge opp spillernes form så godt som mulig. Det vil skje i et fint klima, på steder med fantastiske fasiliteter. Jeg har vært så heldig at jeg har fått dra rundt omkring og se hvor vi vil ha våre baser, hvor spillerne skal trene og hvilke fasiliteter de vil ha tilgang til. Vi vil ha hovedbase på Harvard University. Fasilitetene står ikke tilbake for noe jeg har sett. Jeg tror det blir de beste fasilitetene disse spillerne noen gang har fått benytte i treningssammenheng. Vi satser på at alle er i god form og klare for neste sesong når vi returnerer til England for å ta fatt på Premier League og Europa League. Det er det beste vi kan oppnå ut fra et fotballperspektiv.

- Når det gjelder det øvrige, så er vi sikre på at vi skal levere utrolige opplevelser og gode minner for våre fans i USA. Det er like viktig at vi leverer en produktiv og verdifull turne for våre sponsorer og partnere. En tur som de kan ha nytte av. For disse bidrar betydelig til vår forretningsvirksomhet og til fotballklubben som helhet, noe vi er veldig takknemlige for. Turer som dette er viktige for at de skal få noe tilbake for pengene de har investert i oss. Dersom vi klarer å oppnå alt dette, vil turen ha vært en stor suksess. De siste 4-5 årene, hvor jeg har vært med på disse sommerturene, har de utvilsomt vært en suksess, og alle har kommet tilbake med en god følelse. Jeg håper det blir slik også denne gangen.