Asia-tur etter sesongslutt

Liverpool FC planlegger en tur til Asia etter at denne sesongen er over. Dette som et ledd i Anfield-klubbens storsatsing i regionen.

Thailand, Indonesia og Hong Kong skal være stedene Liverpool ønsker å besøke neste år, etter at ligasesongen er over. Det avslører Jonathan Kane, som er Director of International Business Development for Liverpool FC, i et intervju med The Nation i Bangkok.

Kane sier at Liverpool FC betrakter Asia som en av sine sterkeste supporterbaser, og man vil nå fokusere markedstrategiene mot Asia slik at man kan rekruttere enda flere supportere i regionen.

- Sterk økonomisk vekst i Asia har skapt større muligheter for klubben til å styrke arbeidet her, og vi har lagt strategier for å promotere laget og våre forretningstiltak i regionen. Klubben har blinket seg ut en rekke asiatiske merker man kan samarbeide med, noe som begge parter vil dra nytte av, sier Kane.

Han avslører at Liverpool FC ser seg om etter både lokale og regionale sponsorer med gode merkevarer, entusiasme og en sterk forretningsplan.

- Vi har vært på det asiatiske markedet lenge. TV når stadig flere nye markeder, og TV-publikum øker raskt i denne regionen. Digitale nettverk, som TV, internett og sosiale medier, har hjulpet oss til å nå flere fans på en mye enklere måte. Den asiatiske økonomien er i rask vekst. Asiatiske merkevarer ønsker internasjonal ekspansjon, og ser Premier League som et naturlig verktøy for å oppnå vekst.

Kane avslører at mer enn halvparten av Liverpools medieinntekter kommer fra utenfor Storbritannia, og at mesteparten av dette stammer fra Asia. Globale sponsorer som Standard Chartered, Chevrolet og Carlsberg har brukt Liverpool for å få fotfeste i det asiatiske markedet.

- I Thailand er vi inne i det andre året av en treårig kontrakt med Honda. Vi har også en sponsorkontrakt med 3K Battery for en sesong til, forteller han.

Klubben akter å skrive kontrakter med flere partnere i Thailand og andre land i Asia. Man har allerede avtaler med Garuda Indonesia Airlines og møbelgiganten Courts i Singapore.

- Klubben kommer til å offentliggjøre nye sponsoravtaler i Thailand og Asia i løpet av kort tid. En av kontraktene vi vil signere er innen dagligvarehandelen.

Thailand er det landet Liverpool satser mest på i Asia, ettersom fotball er favorittsporten i landet, i motsetning til for eksempel Kina der baskettball er mest populært og i India hvor cricket råder grunnen.

Ifølge Sport & Markt har Liverpool FC nå 14 millioner fans i Thailand, omtrent det samme som Manchester United har, mens man har rundt 16 millioner i Indonesia og 60 millioner i Kina. På verdensbasis regner man med at Liverpool har 240 millioner fans.

Liverpool FC vurderer nå å åpne egne supporterbutikker i asiatiske land. Kane mener at en satsing på sportsutstyr vil være interessant.

- Vi ser på muligheter for å åpne supporterbutikker i andre deler av verden, bekrefter han.

Klubben ønsker også å åpne flere Boot Room-restauranter over hele verden, og Kane tror at Brendan Rodgers på sikt vil føre Liverpool tilbake i toppen av internasjonal fotball.

- Vi støtter manageren på lang sikt, slik at han kan oppnå suksess. Det skjer ikke over natten. Suksessen skal baseres på en ny filosofi, som handler om å skape et lag som spiller attraktiv, angrepsvillig fotball og et lag som er vanskelige å slå, avslutter han.