Baxter om tv- og mediesjefsjobben

Matthew Baxter ble nylig ansatt som sjef for tv og digitale medier i Liverpool FC. Han forteller om si rolle i klubben, ambisjonene fremover og hvordan han har funnet seg til rette i jobben.

- Min rolle som mediasjef er ny stilling, og den er altomfattende. Den innebærer at jeg skal ta hånd om TV, nettside, online, innholdsproduksjon og programoppsett. Den vil handle om hvordan vi skal levere produktet til vårt publikum. Vi vil engasjere oss med fansen og la fansen delta gjennom alle våre mediaplattformer – gjennom sosiale medier, Twitter og Facebook. Men vi skal også utvikle vår strategi internasjonalt, slik at vi kan snakke med supporterne i Indonesia, India, Kina, Island eller hvor det måtte være. Vi har en stor jobb å gjøre med å bygge videre på den store fremgangen vi har hatt hittil, sier Matthew Baxter til LFC TV.

Liverpool har hatt stor fremgang med de sosiale mediene de seneste årene.
- I 2001 var vi den første klubben til å sende en kamp direkte digitalt, og etter det har vi bare gått fremover. I dag har vi 15 millioner følger på alle våre sosiale medier. Vi har 11 millioner på Facebook, 1,5 millioner på Twitter og vi har introdusert en rekke nye Twitter-kontoer som gjør at vi kan nå ut til supportere i 75 land. Og vi utvikler oss fortsatt på disse frontene om dagen. Vi lanserer og utvider vår virksomhet. Nylig lanserte vi vårt Apple-nettsted via iTunes, og det kommer til å bli en fin måte å tilnærme oss nye supportere og få dem til å samhandle med vårt produkt. Vi har passert en million følgere på de kinesiske mikrobloggsidene Sina Weibo og Tencent. Dette viser bare hvor mye dette utvikler seg fra dag til dag. Jeg tror vi nå ligger fremst på dette området. Vi har passert Barcelona i antall følgere på Twitter verden over. Dette er et meget dynamisk område, og vi kommer fortsatt til å se stor vekst.

Hva er din oppfatning av Liverpoolfc.com?
- Vår nettside har tusenvis av følgere. I løpet av overgangsvinduet hadde vi millioner av treff på nettsiden hver dag ettersom det er en meget populær tid på året når det gjelder hva folk ønsker å få greie på av hva som skjer. Vi må være først ute til forbrukerne, til vårt publikum og våre fans. Det vil bare bli vekst på dette området.  Vi er ute etter å øke disse tallene og sørge for at vi er portalen for våre supportere når de skal følge med på Liverpool FC. Vi bør være det første stedet de oppsøker.

Kan du fortelle litt om din bakgrunn?
- Jeg kom hit fra MGM Film Studios, som nylig hadde stor suksess med filmen «Skyfall». Min rolle der var å ta hånd kanalen og virksomheten innen digitale medier verden over. Jeg gjorde det i cirka fem år. Før det var jeg i Warner Brothers, hvor jeg tok meg av den internasjonale distribusjonen. Det handlet om hvordan forbrukerne kunne samhandle med oss på en bedre måte uten at vi bare matet dem med innhold de kunne se på. Jeg har brukt de seneste 18 eller 20 årene på dette området, så jeg er bare opprømt over å være her og ta noe av dette fremover i denne bransjen.

Hvordan har de første ukene i Liverpool FC vært?
- Det har vært hektisk, men flott. Jeg har virkelig likt å møte alle kollegaene. Jeg har virkelig omfavnet entusiasmen og lidenskapen til alle her. Jeg har forsøkt å forstå hvordan virksomheten er lagt opp og hvordan det er et potensial for vekst. Det fine er at teamet ønsker vekst, enten det er på Twitter eller om det er tv-kanalen som forsøker å skape godt innhold. Det er det fine ved å komme inn i denne familien og klubben. Jeg har også gått på kampene og opplevd fansen på nært hold, og lidenskapen til tilskuerne er ubeskrivelig. Det er fantastisk.

Hva er dine ambisjoner her i Liverpool FC?
- Først og fremst er målsettingen min å bygge videre på det gode arbeidet som har blitt gjort frem til nå. Det som allerede er på plass er supert. Men vi har en lang vei å gå. Vi kan vokse både hjemme og i utlandet. Vi kan skape flott, engasjerende innhold i ulike kanaler for alle som ønsker å samhandle med klubben. Jeg synes vi bør være destinasjonen for alle som ønsker å lære om Liverpool. Vi må gjøre innholdet vår godt, sørge for at vi er den første plassen de kommer til. Målsettingen er å bygge videre på verdiene i klubben og sørge for at alle blir en del av klubben de ønsker å være involvert i. Vi er alle en del av det samme klaget, enten du er supporter, jobber i klubben eller er spiller på banen.