SPONSER LIVERPOOL

LFC har hatt stor kommersiell vekst etter at FSG overtok eierskapet. Det et helt annet antall med sponsoravtaler enn tidligere. Norske Paul Johan Myklebust representerer spillselskapet ComeOn og jobber tett opptil favorittklubben.

Vi møter Paul Johan i kontorlokalene til Liverpool FC ned mot byens havnebasseng. Opprinnelig fra Fiskåbygd i Vanylven kommune i Møre og Romsdal arbeider den tidligere norgesmesteren i poker i spillbransjen.
 
Kan du kort forklare hva samarbeidet med Liverpool FC går ut på?
– Det er et offisielt sponsorat egentlig, en offisiell partner av Liverpool når det gjelder betting i Skandinavia. Vi er Liverpools bettingpartner i Norge, Sverige og Finland. LFC har andre bettingpartnere i UK og Asia.

Hva innebærer det for deg i din jobb?
– Jeg er markedssjef for ComeOn i Norge, slik at jeg tar meg av avtalen med Liverpool når det gjelder det norske markedet og som igjen gjør at jeg har mye kontakt med markedsavdelingen til Liverpool FC. Vi kan i tillegg gjøre tre reklamefilmer med Liverpool over en toårsperiode, hvor vi har tilgang til tre Liverpool-spillere i hver reklamefilm.
 
SENDER FOLK TIL ANFIELD
Paul Johan Myklebust er over i forbindelse med hjemmekampen mot Manchester United og smiler fornøyd til alle venner og kjente som kommer forbi i det romslige lokalet.
– Liverpool har alltid vært min klubb, og nå har jeg nærmest daglig kontakt. Dette er en drømmeavtale for meg.
 
Hvor ofte er du da på Merseyside?
– Rundt én gang annenhver måned sånn cirka, hvor jeg har vært over i forbindelse med reklamefilm og/eller i forbindelse med kamper. I vår avtale har vi tilgang til noen billetter til hjemmekampene, og vi har konkurranser hvor vinnerne får komme til Anfield for å se kamp, og jeg er da er med disse. Vi har i tillegg ansatt en person her i Liverpool, en ambassadør i Mari Lunde, som også er med og hjelper dem som har vunnet reisepakker.
 
Har dere noen spesielle «godbiter» i avtalen med LFC?
– Det meste er kontraktfestet, og så går det an å spørre om vi kan få lov til forskjellige ting. I kontrakten har vi for eksempel én kamp i året hvor vi kan ha maskoten, altså den lille gutten eller jenta som er med kapteinen ut på banen, enten det nå måtte være Steven Gerrard eller Jordan Henderson. Det var stor interesse da vi hadde kampanje for det, riktignok kun annonsert gjennom en artikkel på liverpool.no. Det ble ei jente fra Vinstra, Anna, som var maskot til hjemmekampen mot Stoke. Vi har også en golfrunde med to av Liverpools legender. Vi har mulighet til å få med folk på omvisninger og har seks kamper hvor vi har tilgang til noen «hospitality»-billetter hvor en kan få et måltid før kampen og treffe legender. Vi har i det hele tatt veldig gode muligheter til å kunne sende norske fotballelskere til Anfield.
 
 
Anna vant konkurranse via LFCs samarbeidspartner ComeOn og var maskot på en av kampene i høst.

STOR INTERESSE
Kan du fortelle litt om reklamefilmene med spillerne?
– Vi har gjort to filmer så langt, og det jeg først vil si er at spillerne alltid er veldig hyggelige. Veldig profesjonelle, og jeg tror de selv synes dette er moro. Jordan Henderson og Martin Skrtel synes jeg det har vært spesielt hyggelig å få treffe. I den første filmen var vi i bortegarderoben på Anfield og Henderson fikk en replikk han skulle si, og selv om det gikk greit nok er det ikke profesjonelle skuespillere vi har med å gjøre. I den andre filmen valgte vi derfor at de kun skulle spille fotball, hvor Enrique tar ned ballen på brystkassen, Lovren header den og Skrtel skyter. Det gikk fotballer veggimellom i det studioet vi hadde (he-he).
 
Hvordan kommer LFC ut sammenlignet med andre du har jobbet med og mot?
– De kontaktpersonene som vi har er veldig hyggelige og veldig profesjonelle. Jeg var med i en samling av partnere til kampen i Madrid sist høst og hvor vi vel var ca. 50 personer, mens det ble sagt at det for under ti år siden kun dreide seg om en håndfull. Det har derfor vært en rivende utvikling i Liverpool, og det er klart at det ligger mye penger i dette og hvor en ny tribune vil gi ytterligere muligheter. Klubben innrømmer likevel at de fortsatt ligger klart bak Chelsea, Manchester United og Manchester City i det å kommersialisere driften.
 
Å ha Liverpool FC som samarbeidspartner, føles det som et aldri så lite kupp for ditt firma?
– Det vil jeg nok si. Interessen for engelsk fotball og Premier League i Norge er enorm. Det er bare fra Irland hvor det kommer flere mennesker utenfor England for å se på kamper enn fra Norge. Vi vet hvilken interesse det er for de helrøde på våre breddegrader, slik at det var en avtale vi var veldig på utkikk etter. Vi hadde også kontakt med andre klubber i Premier League, for eksempel West Ham, men jeg er glad for at det ble Liverpool, og det er en av våre største avtaler.


 
Myklebust er ofte i Liverpool for å pleie avtalen med LFC. ComeOn gir bort billetter til mange av kampene og har stadig nye konkurranser for kundene sine. (Foto: Jo Carlson, Fjordenes Tidende)

ENGELSK FOTBALL – FOR NORDMENN
Det dreier seg mye om fotball hos dere?
– Ja, det gjør det. Nordmenn liker å spille på fotball. Generelt ikke store summer, men en nordmann vil gjerne ha med et lite spill når det er kamp live eller på fjernsyn for at det skal være med på å øke spenningen. Norge har for eksempel mye større omsetning på Premier League enn Sverige, til tross for at vi er en nasjon med halvparten så mange innbyggere. Svenskene spiller mer på for eksempel italiensk Serie A enn det vi gjør.
 
Er det slik at nordmenn gjerne setter opp en liten «tippekupong»?
– Det blir ikke 12 kamper hos oss, men fortsatt spilles det mest på vinnerodds hvor en kanskje setter opp et spill hvor en tipper hjemme, uavgjort eller borte på for eksempel tre kamper. Utover det har vi gjerne fra 150 til 250 mulige spill på en kamp, som det å spille på antall mål, første målscorer, antall cornere, etc. Det siste blir imidlertid mer som livespill, og hvor det ikke minst skjer stadig mer over mobiltelefon.
 
For dere er det kanskje en fordel at Liverpool taper en og annen kamp?
– Folk tipper mest på favoritter og de store lagene, de spiller mye med hjertet, slik er det. Hvis det skulle være en helg hvor for eksempel de seks øverste lagene i Premier League vinner alle sine kamper, da vinner ikke vi noe, det er helt sikkert.
 
Hva er planene framover?
– Vi kommer til å ha flere konkurranser framover, ikke minst i forbindelse med den siste hjemmekampen mot Crystal Palace som også blir den siste offisielle kampen som Steven Gerrard spiller i helrødt.
 
VINN KAMPBILLETTER TIL QPR OG PALACE
Som partner til Liverpool FC sitter ComeOn på 24 billetter til de to siste hjemmekampene. Les mer her hvordan du kan vinne billetter til hjemmekampen mot QPR og Crystal Palace.
 
 
(Fotos: Jo Carlson, Fjordenes Tidende)