Main Stand kan stå uten sponsor i starten

– Det er ikke nødvendigvis slik at det vil være klart fra dag én, sier Ian Ayre om sponsorjakten.

Liverpool jakter på sponsor for Anfields hovedtribune, som skal stå ferdig til neste sesong, men det er foreløpig ikke noen avtaler som nærmer seg, avslører Ian Ayre, klubbens administrerende direktør, overfor Liverpool Echo.

– Det er en prosess. Om det er delte sponsoravtaler, draktavtaler eller liknende kategorier for sponsorsamarbeid, så er tingen med disse at de skjer når det er riktig og når den rette løsningen presenterer seg selv, sier han.

– Handler ikke bare om å finne noen

For klubben er det viktig å få en «spesiell samarbeidspartner» som må sørge for å passe sammen med den enorme tribunen til 150 millioner pund. Ayre sier det ikke handler om å godta det høyest budet, men finne noen som står godt med klubbens interesser og verdier.

Saken fortsetter under.

Det er klubbens kommersielle direktør, Billy Hogan (t.v), og teamet hans som leder den globale jakten på sponsorer. Nå ser Hogan på en rekke tilgjengelige «muligheter», men Ayre forteller at klubben ikke kommer til å ta lett på potensielle sponsorer, og at de følgelig ikke stresser med å få i orden en avtale.

Les også: Håper på 90 millioner pund

 – Det handler egentlig ikke bare om å finne noen. Det handler om å finne noen som virkelig passer med det vi ønsker og ser etter, påpeker Ayre, som legger til at han er godt fornøyd med den jobben som er blitt gjort så langt.

– Jeg tror ikke det er så enkelt å si at vi konkluderer med noe, og så annonserer det. Jeg vil ikke si at vi befinner oss på et punkt hvor vi er klare for å la de bitene falle på plass. Det er ikke nødvendigvis slik at det vil være klart fra dag én. Det kan skje, og det kan ikke skje.

– Supportere assosierer seg med dem

Den nye Main Stand, som blir 8500 sitteplasser større når utbyggingen er ferdig i sommer, kommer ifølge klubben til å være blant Europas største sittetribuner. Anfields kapasitet vil være rundt 54 000 neste sesong.

Saken fortsetter under.

– Vi ønsker virkelig å finne den samarbeidspartneren som er riktig og passer denne muligheten. Og når det blir klart, skal vi dra den personen frem og annonsere det, fortsetter Ayre.

– Det handler om mye mer enn å ta det høyeste budet som dukker opp. Hvis du ser på partnerne vi har hatt i klubben en lengre periode, og ta noen eksempler som Carlsberg, som var vært lenge i klubben. Jeg tror alle som er Liverpool-fan assosierer seg med Carlsberg fordi de har vært her såpass lenge. De har vært her gjennom draktsponsorer, ølpartnere og så videre.

Vil ha noen som forstår ansvaret

Ayre sier det også er spesielt viktig for å opprettholde det gode samarbeidet de har med merkevarer. Ifølge 52-åringen har ikke Liverpool mistet noen sponsorer i løpet av hans ni år i klubben.

– Da vi fikk Standard Chartered, som et eksempel, handlet det mye om at det passet kulturelt. Du vet du ønsker noen som speiler dine verdier; noen som virkelig forstår hva det betyr å være en del av, og å være partner med, Liverpool. Og det er derfor det ikke bare er så enkelt at vi tar det høyeste budet og setter en eller annens navn foran eller bak tribunen.

Se video: Slik vokser Main Stand

– Det handler om å finne noen som vil være en del av det vi har her, noe som er ganske spesielt. Og for å være en samarbeidspartner med Liverpool, må man være ganske spesiell selv, så det tar litt tid. Men som jeg sa, synes jeg Billy og teamet hans gjør en strålende jobb med å komme seg gjennom dette, konkluderer Ayre.