TV-rettighetene selgesHer er detaljene i den nye TV-avtalen

Sky Sports og BT Sport har sikret seg TV-rettighetene til Premier League frem til 2022 for svimlende summer.

14. feb 2018 kl 10.52 Arild Skjæveland

I disse dager selges TV-rettighetene for Premier League i Storbritannia for perioden 2019-2022. Nytt i den nye avtalen er at det skal spilles ligafotball lørdager kl. 20.45 norsk tid, og at alle midtukekamper kan vises direkte.

Det er Sky Sports som har sikret seg flesteparten av kampene, og har førsteretten til å velge storkampene i den neste perioden. Kanalen som har Jamie Carragher som en av sine eksperter, vil sende 128 kamper i sesongen fra 2019. I avtalen man er inne i nå har de rettigheter til 126 kamper.

Betaler mindre per kamp

Sky Sports betaler svimlende £3,579 milliarder – over 39 milliarder kroner, for de 128 kampene. Den svimlende summen er likevel nesten 600 millioner pund mindre enn Sky Sports betalte sist – da for to færre kamper.

Sky har da rettighetene til å sende 32 kamper lørdag kl. 18.30, 24 kamper søndag kl. 15.00, 32 kamper søndag 17.30, 8 kamper lørdag kl. 20.45, og 24 kamper mandag kl. 21.00, søndag kl. 1500 eller fredag kl. 20.30 eller 21.00 (den siste pakken kan de velge selv når de vil sette de opp, med de tre alternativene).

BT Sport har sikret seg de 32 kampene med avspark kl. 13.30 norsk tid lørdager, og betaler £885 millioner for det. Det er 9,66 milliarder kroner med dagens kurs.

Alt er ikke solgt

Totalen er på £4.464 milliarder – nesten 49 milliarder kroner. Den forrige avtalen lød på £5.136 milliarder, altså en halv milliard mer, men det er verdt å merke seg at alt ikke er solgt.

I den nye avtalen vil en kunne vise flere kamper. 200 av 380 kamper skal kunne vises direkte.

Det er 40 kamper per sesong som så langt ikke er solgt. Ifølge Nick Harris i Sporting Intelligence vil et salg av disse til samme snittpris som de andre kampene føre til at totalpakken blir en halv milliard dyrere enn 2016-19-avtalen, og en må ned på £5m per kamp for at avtalen skal bli tilsvarende den en har nå.

NY AVTALE:
NY AVTALE:  I disse dager selges TV-rettighetene for 2019-2022.

Sky Sports har på avtalen som går nå betalt £11m per kamp – i den nye avtalen blir prisen £9,2m. For BT Sport blir det dyrere. De betalte £7,6m per kamp i denne avtalen, men betaler £9,2m per kamp fra 2019.

Det er pakke F og G som ikke er solgt. F er en pakke med alle 20 kamper på en Bank Holdiday og midtukerunde – mens pakke G er alle 20 kamper fra to midtukerunder. Det har blitt spekulert i at Amazon skal være interessert i å by på disse to pakkene.

Voldsom utvikling

Da Sky Sports sikret seg rettighetene da den engelske toppdivisjonen ble Premier League i 1992, kunne de sende 60 kamper i året, til en snittpris på £0,64m per kamp. Prisen i 2016-19 avtalen er på £10,19m – men det ser ut til å koste £9,2m per kamp fra 2019 til 2022.

Fra 2001-2004 økte antallet til 110 kamper, før det var 138 kamper fra 2004 til 2010 over to avtaler. Fra 2013-16 kunne de engelske kanalene sende 154 kamper, i den nåværende avtalen 168 kamper. I den nye avtalen åpnes det for å sende 200 kamper – av 380.

BBC har allerede betalt £211,5 millioner for å sende høydepunktene i Match of the Day.

Innbringende for klubbene

Totalen fra TV gir klubbene svimlende inntekter. Ifølge tall fra forrige sesong var alle klubber sikret et grunnbeløp på 84,4 millioner pund.

I tillegg får hver klubb betalt utifra hvor mange ganger de sendes direkte på TV, i tillegg til at hver plass i Premier League er verdt nær £2 millioner. Så Chelsea fikk forrige sesong £38,4 millioner for sin 1. plass, mens Liverpool fikk £32,6 millioner for sin fjerdeplass.

Liverpool ble sendt direkte på TV 29 ganger i England forrige sesong, og fikk derfor £30,4 millioner i TV-penger i tillegg til grunnbeløpet. De helrøde mottok totalt 148,4 millioner pund fra Premier League.

Om kort tid skal rettighetene selges også internasjonalt, og Harris tror prisen på rettighetene internasjonalt vil øke.

Når de selges, er vi spent på hvem som får rettighetene til å vise Premier League-fotball i Norge fra og med 2019. TV 2 betalte 1,6 milliarder kroner for avtalen fra 2016 til 2019.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]