Frykter å tape kampen om fansen

Men det er ikke andre fotballklubber Liverpool frykter.

23. jan 2019 kl 13.02 Einar Kvande

Liverpools daglige leder, Peter Moore, er opptatt av at Liverpool FC må ta i bruk ny teknologi for å forhindre at unge fans vender ryggen til fotballen. Han mener at fotballklubbene ikke kjemper med hverandre om å vinne nye fans, men heller mot dataspill som Fortnite.

– 90 minutter er lenge for en gutt født i dette årtusenet. Jeg blir bekymret når jeg studerer seertall og tilskuertall, og ser hvor få gutter født i dette årtusenskiftet det er blant disse. Jeg er daglig leder i en fotballklubb som er avhengige av neste generasjon med fans, siteres Moore av Arabian Business.

– Omfavner vi ikke ny teknologi vil vi som klubb gå glipp av denne generasjonen med fans. Det er et veldig press på tid nå, og det er bare 24 timer i ett døgn. Det finnes et begrenset antall timer i døgnet til å spille Fortnite, fortsetter han.

– Vi er en industri som må omfavne ny teknologi for å sørge for at vi ikke mister en hel generasjon med unge mennesker. De som vokser opp i dag elsker ikke fotball på samme måten som før. Vi må sørge for at vi gir dem innhold som er 60-90 sekunder langt for å nå frem til dem.

Samarbeider med IBM

Liverpool FC er å finne både på Instagram, Twitter, Facebook og YouTube. Anfield-klubben samarbeider med IBM for å optimalisere sine websider, bygge globale apper og generere relevant innhold.

Ved å ta i bruk moderne teknologi øker Liverpool FC sjansen for at fans fra hele verden flyr til Merseyside for å oppleve den berømte Anfield-stemningen.

– Det er viktig, ikke bare for Liverpool FC, men for hele byen. Vi har tusenvis av mennesker som kommer fra hele verden for å se Liverpool spille, og det er positivt for økonomien i byen, slår Moore fast.

– Dersom vi kan bringe fans, både lokale og globale, til sentrum av byen, ligger det en verdi i det. Ny teknologi er ikke billig, men det er en langsiktig investering, avslutter han.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]