Frykter å tape kampen om fansen
Men det er ikke andre fotballklubber Liverpool frykter.
Liverpools daglige leder, Peter Moore, er opptatt av at Liverpool FC må ta i bruk ny teknologi for å forhindre at unge fans vender ryggen til fotballen. Han mener at fotballklubbene ikke kjemper med hverandre om å vinne nye fans, men heller mot dataspill som Fortnite.
– 90 minutter er lenge for en gutt født i dette årtusenet. Jeg blir bekymret når jeg studerer seertall og tilskuertall, og ser hvor få gutter født i dette årtusenskiftet det er blant disse. Jeg er daglig leder i en fotballklubb som er avhengige av neste generasjon med fans, siteres Moore av Arabian Business.
– Omfavner vi ikke ny teknologi vil vi som klubb gå glipp av denne generasjonen med fans. Det er et veldig press på tid nå, og det er bare 24 timer i ett døgn. Det finnes et begrenset antall timer i døgnet til å spille Fortnite, fortsetter han.
– Vi er en industri som må omfavne ny teknologi for å sørge for at vi ikke mister en hel generasjon med unge mennesker. De som vokser opp i dag elsker ikke fotball på samme måten som før. Vi må sørge for at vi gir dem innhold som er 60-90 sekunder langt for å nå frem til dem.
Samarbeider med IBM
Liverpool FC er å finne både på Instagram, Twitter, Facebook og YouTube. Anfield-klubben samarbeider med IBM for å optimalisere sine websider, bygge globale apper og generere relevant innhold.
Ved å ta i bruk moderne teknologi øker Liverpool FC sjansen for at fans fra hele verden flyr til Merseyside for å oppleve den berømte Anfield-stemningen.
– Det er viktig, ikke bare for Liverpool FC, men for hele byen. Vi har tusenvis av mennesker som kommer fra hele verden for å se Liverpool spille, og det er positivt for økonomien i byen, slår Moore fast.
– Dersom vi kan bringe fans, både lokale og globale, til sentrum av byen, ligger det en verdi i det. Ny teknologi er ikke billig, men det er en langsiktig investering, avslutter han.