Seksårsavtale verdt halvannen milliard dollar: Nytt Champions League-format skremmer ikke bort tv-selskapene

UEFA har gjort en mildt sagt lukrativ avtale i det amerikanske markedet.

1,5 milliarder dollar (14,7 mrd NOK) er verdien på tv-pakken UEFA har kommet til enighet om med CBS, Viacon og Paramount i USA. Trioen danket ut Amazon i kampen om en av de mest lukrative avtalene i idrettsverden, skriver The Athletic

De har sikret seg rettighetene til å vise Champions League, Europa League og European Conference League i seks år fra og med 2024/25 og punger altså ut 250 millioner dollar per sesong. I dagens avtale er summen «bare» 100 millioner dollar per sesong. 

Samme sesong kommer Champions League i ny drakt, med en modell som har vært omdiskutert. Samtidig som de går fra 32 til 36 lag går de bort fra tradisjonelt gruppespill. I stedet blir det spilt ti kamper i den innledende runden - fem borte og fem hjemme. De åtte beste går direkte videre til åttedelsfinalen, mens de 16 neste på tabellen gjør opp om de siste åtte plassene. 

Flere kamper gjør selvsagt avtalen dyrere, og det virker altså ikke som om tv-selskapene frykter at interessen for den største klubbturneringen i verden skal slukne med det første. 

I Norge er det TV 2 som har rettighetene på Champions League i dag. Hvem som har dem fra 2024 er ikke kjent. Det eneste som er sikkert er at de må ha litt å rutte med.