Spår endringer i tv-modellen til Premier League

Hvor lenge kan Premier League holde på ordningen som har gjort dem til verdens mest populære liga?

Det koster stadig mer å se på Premier League. I Norge er prisen nå 749 kroner i måneden dersom man skal se fotball fra den engelske toppdivisjonen, men for britene koster det enda mer.

De må ut med om lag en tusenlapp i måneden fordi de er nødt til å abonnere både på Sky Sports, BT Sport og Amazon for å få med seg alle serierunder. Og med «3 PM Blackout» er det ikke en gang mulig å få sett alle kampene.

Det fører til mer og mer frustrasjon blant supportere, spesielt ettersom levekostnadene er i ferd med å skyte i været. Mange tar til ulovlige metoder for å få sett kamp, men Premier League sitt ytterste for å stenge de mulighetene.

Independent skriver at ligaen imidlertid snart kan komme til å se seg nødt til å endre på ordningen med salg av tv-inntekter, som i løpet av 30 år har gjort dem til verdens klart mest populære - og rikeste - liga.

Endring i emning

Den engelske supporterforeningen FSA er svært kritisk til at man i dag må ha tre abonnementer for å få med seg kampene.

«Det er ingen tvil om at fotball stort sett velger å sette behovene til tv-selskapene foran de som faktisk går på kamp», skriver de.

Så langt har ikke Premier League og ligaens klubber vært villig til å gå bort fra den tradisjonelle ordningen der det selges rettigheter til høystbydende tv-selskap, men Independent skriver at de snart kan bli tvunget til å gjøre endringer, dersom teknologien fører til at mer rimelige og ikke minst brukervennlige og tilgjengelige alternativer blir lansert.

Tech-gigantene Apple og Amazon er på full fart inn i fotballens verden. Førstnevnte satser nå stort på MLS i USA, mens sistnevnte skal ha vært med på laget da Super League-planene ble pønsket ut.

Premier League skal tidligere ha vurdert å gå over til en ordning der det er de som selger innhold direkte til kundene, og denne ideen kan nå være på bordet igjen. Men om det skjer allerede når neste runde med tv-avtaler skal auksjoneres ut neste år, er nok heller tvilsomt.

I Skandinavia har Viaplay sikret seg retten til å vise Premier League helt frem til 2028. Rettighetene skal ha kostet 20 milliarder kroner.