Bli bedre kjent med den nye toppsjefen:Dataspillsjefen som tar kontrollen på Liverpool

– Pappa tok meg med til Anfield da jeg var fire år, i 1959, og jeg har blødd rødt siden da.

28. feb 2017 kl 17.45 Arve Vassbotten

Timingen kunne absolutt vært bedre. Rett etter at Michael Oliver sendte Liverpool i garderoben med 3-1-tap mot Leicester mandag kveld, valgte Liverpool å offentliggjøre nyheten om at en erstatter for Ian Ayre var klar.

Peter Moore er mannen som nå skal lede Liverpool inn i fremtiden og forhåpentligvis nye høyder.

En 62-åring som har jobbet med dataspill i store deler av livet og vært godt inne i fotballspillet FIFA, skal nå ta over kontrollen i den virkelige fotballverdenen.

Selv om han har bodd i USA i tre tiår, har han sine røtter i Liverpool.

Lever for Liverpool

– Jeg er født scouser, og fotball er min lidenskap. Pappa tok meg med til Anfield da jeg var fire år, i 1959, og jeg har blødd rødt siden da, sa klubbens nye chief executive i et intervju med The Telegraph i 2009.

– Jeg var så heldig at jeg fikk involvere meg med dem da jeg var i Reebok og vi hadde draktavtale med dem, noe som var stort for meg. Ja, jeg lever og dør med Liverpool, la han til.

LIDENSKAPELIG:
LIDENSKAPELIG:  Peter Moore omtales som en mann med stort engasjement og spesielt for Liverpool.

Tøffe leksjoner

I Moore får Liverpool en mann med stor erfaring fra internasjonale selskaper. Etter studier på Keele University i Newcastle-området, tok han master på California State University.

Etter studiene begynte han i sportsmerket Patricks USA-avdeling.

– Det er der jeg virkelig lærte om business. Jeg startet bokstavelig talt som en gymlærer som fikk en bag med skoprøver, en Toyota Camry, et veikart og en liste med kunder. Ingen lærte meg å selge noe, jeg måtte ut og selge veldig dyre fotballsko. Så ble jeg salgssjef, og så president i selskapet. Man lærer på veien. Du kjører 200 miles, du kjører til Santa Barbara og selger 15 par sko, og så drar du til Ventura og selger ingen. Det er ingen ting som det for å finne ut hvordan man gjør noe, og gjøre det bra. Patrick ga meg virkelig lidenskapen rundt hva sport kan være, sa han i et intervju med The Guardian fra 2008.

Han sier han også lærte en viktig lekse om stahet i Patrick. Det franskbaserte selskapet ønsket ikke å flytte ordentlig på seg eller å flytte produksjonen til lavkostland, og insisterte på å holde prisene høye. Resultatet ble at de til slutt gikk konkurs.

– Selskapet trodde på en ganske naiv måte at fordi de produserte det i Frankrike, ville kundene betale 120 pund. Men de ville ikke det, uansett om merket ble støttet av Kevin Keegan eller Michael Platini. Jeg lærte noen leksjoner om verdien på ting der, sier han.

Etter Patrick var Reebook neste arbeidssted, der hans jobb var å fokusere på fotballmarkedet.

Jeg startet bokstavelig talt som en gymlærer som fikk en bag med skoprøver, en Toyota Camry, et veikart og en liste med kunder. Ingen lærte meg å selge noe.Peter Moore

Snakket om LFC på lanseringer

Med arbeidssted i Boston, lengtet han tilbake til varme vintere i San Fransisco. Og da Sega tok kontakt, begynte reisen inn i dataverdenen for Moore.

Der var han sentral i den første runden med suksess for Dreamcast-konsollen og klatret til president i Sega of America. Men fra den posisjonen måtte han også ta den tøffe beslutningen om at Sega ikke lenger skulle lage konsoller men satse på spill, da konkurransen fra PlayStation ble for stor.

– Jeg måtte sparke mange mennesker, det var ingen hyggelig dag, har han siden uttalt om det.

To år seinere fikk han en sentral rolle i PlayStation-konkurrenten Microsofts forsøk på å ta opp kampen med lanseringen av Xbox 360. Han ble der visepresident i deres «interactive entertainment business division» og skapte mye buzz rundt lanseringen da han angivelig tatoverte armen med lanseringsdatoen for spillet Halo 2 i 2003. I etterkant har det vist seg at det var en falsk tatovering.

Veien gikk så videre til en ny spillgigant, nemlig Electronic Arts, i 2007 der han startet i sportsavdelingen og siden ble forfremmet til chief operating officer. Han får også mye ære for suksessen til FIFA-spillet. I desember 2015 ble han chief competition officer for EAs «competitive gaming division.»

På gamingsider på nettet omtales Moores presselanseringer av spill som et høydepunkt hver gang. Og han har heller ikke vært redd for å snakke om Liverpool på disse.

«At Moore er Liverpool-fan er ingen hemmelighet for noen som har sett han på scenen under EAs pressekonferanser, hvor han har for vane å snakke om laget, selv når det ikke er relevant for det han snakker om», skriver The Verge.

Han har for vane å snakke om laget, selv når det ikke er relevant for det han snakker om.The Verge om Moores pressekonferanser

Lindenskapelig

Da nyheten ble kjent mandag kveld, fikk Moore gode skussmål fra EAs toppsjef Andrew Wilson.

– Lidenskap er essensielt for alle oss i Electronic Arts. Det er det som får oss opp om morgenen, og driver oss til å gjøre utrolige ting. Og hvis du noen gang har møtt Peter Moore, så vet du at han bokstavelig talt bærer sin lidenskap for Liverpool FC på armene.

– Så det er med stort engasjement at vi gratulerer Peter med å følge drømmen om å bli den neste CEO i hans kjære Liverpool Football Club, uttalte Wilson og kalte også Moore en venn for livet.

– Peter har utviklet et fantastisk lag, som nå driver dusinvis av internasjonale turneringer med millioner av spillere, sa han om arven han etterlater seg i EA.

En annen rolle enn Ayre

Mens Ian Ayre var involvert i kontraktsforhandlinger og spillerkjøp, har Moore andre til å ta seg av den delen av forretningene. Men etter at det ble kjent at Ayre skulle slutte, er flere sentrale stillinger i klubben endret.

Det arbeidet gjør nå Michael Edwards, som ble sportsdirektør i november. Derfor vil den nye rollen handle mer om merkevaren Liverpool og businessen enn fotballdelen.

Moore vil også jobbe tett med Billy Hogan, som er forfremmet til managing director og chief commercial officer. Og den tidligere chief financial officer Andy Hughes, som nå har tittelen chief operating officer.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]