Klarer du gjette prisen på finalebilletten i 1981?

Et reisebrev fra sist Liverpool møtte Real Madrid til finale i europacupen, forteller mye om utviklingen fotballen har tatt.

25. mai 2018 kl 13.28 Arve Vassbotten

Da UEFA la ut de offisielle billettene til denne sesongens Champions League-finale i Kiev i mars, var billettprisene fra 70 til 450 euro per stykk. Altså fra rundt 660 til 4200 kroner på det offisielle salget.

Etter at Liverpool kom til finalen har de prisene eskalert på svartebørsmarkedet.

Såkalte kategori tre-billetter, som i utgangspunktet kostet 160 euro, har vi sett eksempler på at selges for 24000 kroner stykket. Men det blir kjøpt og solgt billetter billigere og langt dyrere enn det også.

I tillegg har det handlet mye om de enormt dyre hotellprisene i Kiev, og supportere som har opplevd å få sine rom kansellert eller at prisene er presset opp etter at finalelagene ble klare.

Nybrottsarbeid

Med det bakteppet hopper vi 37 år tilbake i tid, til sist Liverpool og Real Madrid spilte mot hverandre i finale i den gjeveste europacupen.

Den gangen dro Thomas Larsen Bergheim på tur med tre venner for å se finalen i Paris. I supporterklubbens medlemsblad skrev han i etterkant om turen, og også om kostnadene de fire nordmennene hadde for å komme seg på finale.

«FAKTUM er at fire nordmenn satte seg i en bil, VW Passat, kjørte Oslo-Paris tur/retur for å overvære en fotballkamp.

FAKTUM er at ingen av lagene som spilte, var fra Norge - og heller ingen nordmann tok del i spillet.

HVORFOR i all verden gjorde vi dette vil kanskje mange spørre? Tja, svaret må vel bli en blanding av eventyrlyst, galskap, økonomiske forhold og kjærlighet til fotball og Liverpool FC.»

720 kr + lommepenger

For det var langt fra vanlig for nordmenn å hvalfarte rundt på utenlandske fotballkamper den gangen. Det var på mange måter upløyd mark.

«Jeg fikk god hjelp av NAF og Norges Fotballforbund, noe som gjorde at turen var planlagt i detalj på forhånd - og det er viktig! Vi satte opp en reiserute, et budsjett, og vi ordnet mest mulig før avreise.

Reiserute: Oslo - Helsingborg - ferje Helsingør- Rødbyhavn - ferje Puttgarten - Hamburg - Bremen - Aachen - Belgia - Paris.

Hva kostet turen: Bensin/olje: kr 1500. Forsikringer kr 180. Ferjebilletter: kr 285. Slitasje på bil: kr 400. Fotballbilletter: kr 110. Overnatting: kr 320. Oppbevaring av bilen: kr 75.

TOTALT: Kr 2870.

Pr. person: Kr 720 + mat og lommepenger».

26 kroner for sitteplass under tak

Hele turen for omtrent samme sum som de billigste billettene koster i dag, selv om kjøpekraften selvsagt er en annen er det et tankekors. Æresmedlemmet i supporterklubben beskriver også prisen på kampbillettene på Parc de Princes.

«Vi ble kjent med mange, og vi ble utrolig populære fordi vi hadde reist så langt for å holde med Liverpool. Vi måtte vise passene våre til enkelte som ikke trodde vi var norske! Paris er en by med tallrike muligheter, og vi benyttet onsdagens til sightseeing og fotografering. Men først hentet vi billettene hos det franske fotballforbundet. Tenk: 25F (ca 26 kroner) for en sitteplass under tak til selveste europacupfinalen! UTROLIG!», skriver Bergheim, eller Thomas Larsen, som han da het.

MED CARRA:
MED CARRA:  Thomas Larsen Bergheim sammen med Jamie Carragher mange år etter reisebrevet fra medlemsbladet.

– Turen var topp. Jeg fikk fri fra skolesjef på Krigsskolen, Arne Pran, mandag til fredag. Jeg kjørte min gule og sorte Passat tur/retur. Alan Kennedy sa alltid: «You saw me score in Paris 81», sier Bergheim selv i dag om turen.

Fra triumf til fotballskole i Norge

Daglig leder i supporterklubben Tore Hansen mener fotball nesten ikke er sammenlignbart fra da til nå.

– Det er klart at det har skjedd masse der. Det var ofte noen skur av noen baner med slitte tribuner, åpent og uten tak. Tilstander som ikke finnes i dag, og i hvert fall ikke på det nivået. Men det er flere ting som har skjedd. Man har en pakke verdt milliarder av kroner, med store sponsorer og klubber som skal ha igjen masse penger fra tv-rettigheter og andre ting. UEFA har også vært i skvis ved at store klubber har truet med å bryte ut og danne sin egen superliga, og fotballen har endret seg totalt med lønninger og statusen på spillerne, sier Hansen.

– Det sier også litt at bare noen uker etter at de vant europacupen, var spillerne i Oslo på fotballskole og hadde klubbkvelder med supporterklubben. Det er jo helt vilt å tenke på i dag. Det er som natt og dag. Alt har endret seg. Det går nesten ikke an å sammenligne engang, så brutalt er det.

Visste ikke om interessen

Men Hansen får også gode følelser når han ser igjen det gamle Kopite-bladet fra 1981 i dag.

– Man blir nostalgisk. Også var jo dette også på en tid som var i hvert fall ti år før det ble vanlig å reise til England og andre steder for å se fotball. Det var nok mange som tenkte på å gjøre det, men bare en håndfull som gjorde det. Det tok enda kanskje ti år før det ble stort og reisebyråer startet å arrangere turer. Supporterklubben hadde sin første tur i jula i 1980, så det var helt i startfasen på det som i dag er blitt en stor business.

– Det ironiske er at da de de var over på de første kampene, så visste ikke klubben om interessen fra Norge engang, sier han.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]