Historien bak sangen: Allez Allez Allez

En italiensk disco-låt ble soundtracket til Liverpools 2017/18-sesong. Dette er historien til Allez Allez Allez.

We’ve Conquered All of Europe…

Det var fotballsangen som infiltrerte røde hoder, hjerter og Facebook-oppdateringer gjennom hele 2018 og ble Liverpools uoffisielle Champions League-sang.

Du har helt sikkert sunget med på puben, eller vært heldig og fått synge den sammen med the Kop. Kanskje var du en av veldig mange som kjøpte låten til inntekt for An Hour For Others, eller du har tittet på utallige videoer på internett fra BOSS Night, Shevchenko Park eller klubbens USA-turné.

Hør også Webster i vår nyeste podcast.

2018s Ring of Fire

Det startet i Porto. En gruppe på rundt 30 unggutter sang og hoppet rundt under tribunen mens de sang ordene til Allez Allez Allez.

— Melodien var ikke helt der, men teksten var genial, sier musiker Jamie Webster som ble stående og se på sammen med sine venner.

— Vi snakket om den sangen på puben etter kampen. Noen likte den ikke, men de fleste av oss tenkte at den kunne bli bra.

En video av sangen ble lagt ut på internett og inkluderte sangteksten. En kompis av Webster snudde seg til ham og sa:

— Du må spille den, så fort som mulig. Den sangen kan bli årets Ring of Fire.

Ring of Fire ble som kjent Liverpools uoffisielle hymne under Champions League-eventyret i 2005. De fleste gode Liverpool-sesonger er akkompagnert av én spesiell sang, en sang som får supporterne opp av setene, armer i været — en blanding av ren fest og en kampsang. Og kanskje kompisen til Webster var synsk.

— Vi må synge den sangen etter hver Europeisk kamp, etter hver eneste kamp. Hvis du bare speeder den opp litt, og gir den litt mer “jump”.

Webster innrømmer at de antageligvis fortsatt var litt beruset fra en lang festaften i Porto, men de skjønte kjapt at låta kunne bli viktig for sesongen.

Premiere på Halfway House

Etter hjemmekampen mot Newcastle den 3 mars, på Halfway House, valgte Webster å prøve.

— Publikum var akkurat der jeg ville ha dem. Det var en gruppe med unggutter ganske langt foran, som kanskje kunne sangen. Bakerst i lokalet var mine venner som definitivt kunne sangen. Så det handlet bare om å få de i midten med på notene.

Og det tok ikke lang tid før hele puben klappet, hoppet, sang, sto på bordene.

— Da jeg kom til Allez Allez Allez-delen begynte jeg å hoppe med gitaren, de foran og bak i lokalet hoppet, og de litt eldre i midten hev seg med. Jeg spilte den i ti minutter sammenhengende. Det var smittende.

Til tross for at de fleste antageligvis assosierer sangen med Jamie Webster, er Webster selv nøye med å gi takk til de to unge låtskriverne, Phil Howard og Liam Malone.

Låtskriverne

I LFCTV-dokumentaren Shevchenko Park - A Boss Session forteller de to unge guttene om hvordan de kom opp med sangen.

— Jeg satt på YouTube og tittet på Liverpoolsanger, da en Porto-sang dukket opp som neste forslag. Da jeg hørte den tenkte jeg atvi må gjøre en Liverpool-versjon, og det fort, før noen andre engelske lag tar den, sa Howard. Han sendte linken til Malone, som skrev teksten.

— Da jeg skrev teksten, hadde jeg lyst til å inkludere linjer fra tidligere sanger og gjøre det til en sang alle kan relatere til, sa Malone.

Med en plattform som BOSS Night, og ikke minst kult-favoritten Halfway House, hadde Webster et godt utgangspunkt for å få spredd låten.

— Alt jeg ville var at sangen skulle høres og at den kunne hjelpe laget. Jeg ville at det skulle være en Liverpoolsang innen neste Champions League-kamp.

Tapet på Old Trafford

Videoer fra Halfway House spredte seg som ild i tørt gress, og kjapt ble det en sang alle Liverpool-supportere kunne. Det ble helt klart på Old Trafford den 10. mars, hvor den tok bortesupporterne til et annet nivå, til tross for tap.

Under lock-in-en etter kampen ble den sunget om og om igjen. Samme kveld var det BOSS Night-konsert i District.

— Det er kanskje den beste fremførelsen av sangen, i hvert fall beste på BOSS.

At det ble tap mot erkerivalen var det absolutt ingen som brydde seg om.

— Det var en tro der. Ligaen var plutselig ikke så viktig lengre, dette var en Champions League-sesong. Det var helt galskap. Jeg kunne ikke se fem meter foran meg på grunn av røykbomber og flares, ler han.

Politiet kom og BOSS ble nødt til å stenge. Og, igjen: Dette var etter et tap.

Utgivelse til veldedighet

Da Manchester City kom på besøk tidlig i april, i Champions Leagues kvartfinale, hadde den for alvor fått fotfeste. The Kop, Annie Road, Main Stand og Kenny Dalglish Stand — alle svingte skjerfene over hodet.

— De gamle karene som jeg sitter ved siden av på Upper Centenary var opp og ned så godt de kunne. Den kvelden var en kollektiv innsats fra spillerne og supporterne sammen. Vi var litt heldige i 2005, denne gangen føltes det annerledes, sier Webster.

Noen dager før finalen i Kiev ble sangen gitt ut som singel med alle inntekter til den lokale veldedige organisasjonen An Hour For Others.

— Sangen endte opp på Topp 40. Den var faktisk innom femteplassen dagen den ble gitt ut. Den lå over Drake, noe jeg synes smakte veldig godt da jeg hater den musikken der, ler Webster fornøyd.

Hadde resultatet blitt annerledes den kvelden i Kiev hadde han antageligvis klatret til førsteplassen.

Sangens virkelige opprinnelse

Napoli var det første laget som tok sangen til tribunene. Deres versjon heter Un giorno all’improvviso (En dag plutselig). Selve melodien stammer tilbake til enitaliensk disco-sang fra 80-tallet, L’Estate Sta Finendo av den italienske disco-duoen Righeira.

Etter at Liverpool tok sangen til England har flere og flere lag lagd sine versjoner, blant andre Manchester City. Manchester City sin versjon handler utelukkende om Liverpool.