Hovedmannen i billettsvindelsaken: - Jeg har vært veldig naiv og dum, og har selv blitt lurt

Mannen mange supportere mener har svindlet dem for tusenvis av kroner og ikke lenger klarer å levere kampbilletter til Liverpools hjemmekamper slik han har lovet, sier han har blitt lurt av kyniske bakmenn.

6. mar 2020 kl 16.35 Tore Hansen kopl4

Liverpool.no har fått tak i mannen som skal ha svindlet flere Liverpoolsupportere den siste tiden. Når vi konfrontere ham med dokumentasjon og mailer fra mange av hans kunder som nå er i en fortvilet situasjon, legger han seg flat.

Vi kjenner mannens identitet og når vi tar kontakt forsøker han ikke å skjule at han har mistet kontrollen. – Jeg vil ikke fremstå som noe offer, understreker ham. - Ofrene er kundene mine, de som nå står og har stått på Anfield uten kampbilletter.

Han sier han er en angrende synder og gjerne skulle stått frem med fullt navn og bilde, men at han ikke orker på grunn av familiesituasjonen. – Jeg har ingenting å skjule og legger kortene på bordet nå. Jeg vil genuint forsøke å ordne opp i dette så best jeg kan. Akkurat nå har jeg det helt jævlig, skriver han i en email.

Hevder å ha betalt for billetter han ikke har fått

Den 45 år gamle rogalendingen har de siste dagene sendt oss flere kvitteringer på penger han skal ha overført til bankkontoer i England, i tillegg til samtalelogger med bakmennene for å bevise at penger han har mottatt fra kunder sine i Norge har blitt videresendt som betaling for billetter i England.

Selv om dokumentene ser ekte nok ut er summene relativt små og gir ikke noe helhetlig bilde annet at en sum penger er overført. Hvor mange som har blitt lurt og hvor mye penger han skylder for billetter er veldig uklart.

Supporterklubben har den siste uken fått kontakt med en håndfull supportere som har opplevd at 45-åringen ikke har levert kampbilletter de har betalt for. Dette gjelder i hovedsak kampene mot Manchester United og West Ham og bortekampen mot Watford. Men det er også flere konkrete eksempler hvor det er sendt oss fyldig dokumentasjon på Vipps-overføringer og chat-meldinger fra folk som har kjøpt billetter som ikke er levert.

Den eldste dokumentasjonen skriver seg tilbake til mai 2018. De fleste kjøperne har kommet i kontakt med ham via en annonse han over tid har hatt på Finn.no. Etter kontakt er etablert blir de raskt bedt om å fortsette kommunikasjonen utenfor Finn.no-plattformen. 

Skal ha mottatt drapstrusler

Etter å ha mailet med 45-åringen ble vi en kveld oppringt av ham via Whatsapp. Vi har utfordret ham til å stå frem med historien for å gi et mer utfyllende innblikk i hvorfor supportere bør være forsikte med å kjøpe billetter fra ukjent privatpersoner på Finn.no eller via meldinger.

Det finnes ingen sikkerhetsnett og er uten tvil et kalkulert sjansespill helt prisgitt flere ledd og aktører hvor den norske selgeren står helt i bunnen av næringskjeden og er helt prisgitt av at noen der ute holder ord. De siste årene er det mange eksempler på privatpersoner som driver med det som er åpenbar svindel av billetter eller selv har blitt lurt av pengeglade bakmenn.

Kan du fortelle litt om hva som har skjedd og hvordan du har havnet i denne situasjonen?
- Altså, jeg forstår folk er sinte og skuffet, men det er likevel å gå for langt når familien min blir rammet. Jeg har kort fortalt selv blitt lurt av mine leverandører og har etter beste evne forsøkt å svare de om har tatt kontakt. Uansett hvor kjipt dette er har jeg forsøkt å svare så åpent og ærlig som mulig. Det er rett og slett bare en fortvilet situasjon.

- Mine billetter har blitt solgt videre til en høyere pris

Hva er det konkret egentlig som har skjedd? Hvorfor får ikke folk levert billettene de har betalt for?
- De siste årene har jeg solgt en del billetter via Finn.no. Det er den plattformen jeg har brukt for å komme i kontakt med folk. Jeg begynte å selge i 2016 og alt har egentlig gått bra frem til nå. Jeg gjør jo ikke dette for å svindle familier som vil på tur. På profilen på Finn.no stod med fullt navn og mobilnummer. Jeg har vært Liverpoolsupporter siden 1979 og min motivasjon har kun vært å hjelpe medsupportere. Som mange vet er det svært vanskelig å få tak i billetter til alle kamper på Anfield.

- På Finn.no hadde jeg en høy rating. Det betyr at mange også er fornøyde og har fått det de har betalt for, men dem hører ikke fra seg i kommentarfeltene. Jeg har aldri tatt noe stort påslag, bare noen hundrelapper per billett for jobben rundt det.

- Det som har skjedd de siste ukene og månedene er at mine leverandører i Liverpool plutselig ikke har kunne levere etter avtale. Slik jeg vurderer det har Liverpools gode sesong medført at de har blitt tilbudt mer penger et annet sted og solgt billetter jeg har bestilt for å maksimere utbytte i et marked med rekordhøy demand. Dette beklager jeg naturligvis sterkt og får dessverre ikke gjort mer her og nå. Jeg kan bare gjenta at jeg skal forsøk å rydde opp på best mulig måte.

Vi har vært i kontakt med mange mennesker som er veldig skuffet som du sikkert forstår. Mange forteller at det egentlig ikke er pengene, men drømmene, en knust Anfield-drøm som er vanskeligst å akseptere. En fotballbillett kjøper man med hjerte og for mange er dette en pilegrimsreise. Hva vil du si til dem som nå ikke får billettene sine?
- Jeg håper alle forstår at jeg hadde planlagt dette helt annerledes. Mine intensjoner har vært gode hele veien, men dessverre har jeg som nevnt blitt svindlet selv. Jeg forsøker nå å komme i dialog med alle berørte. Dette er i ferd med å ødelegge livet mitt. Mitt eneste ønske er å rydde opp.

Det som har skjedd de siste ukene og månedene er at mine leverandører i Liverpool plutselig ikke har kunne levere etter avtale

Mannen sier han er langt nede og har blant annet har måtte stenge av telefonen sin.
- Privatlivet er sterkt preget av den oppståtte situasjonen. Jeg jobber desperat med å få ordnet opp i problemene, og skal så godt jeg kan forsøke å betale ut det meste jeg skylder. Mange har allerede fått tilbake deler eller hele summen de har betalt til meg og målet er naturligvis at alle skal få tilbake pengene sine.

- Men det blir tøft, for jeg er bare en vanlig mann i en vanlig jobb og har i tillegg måtte håndtere det jeg tolker som drapstrusler og andre truslene fra sinte mennesker. Jeg har blant annet måtte stenge av telefonen for innkomne anrop og flytte hjemmefra. En dag lå det et lass med ved og tennbrikett utenfor døra. Det blir for drøyt å holde på slik når det er barn involvert. Jeg angrer dypt på det jeg har gjort. Det vil jeg gjerne få sagt.

Solgte en ulovlig vare

Hva kan du si om omfanget av billettsalget og når det begynte å gå galt?
- Antall billetter til hver kamp har aldri vært av veldig stort volum. Det har blitt solgt billetter til en håndfull mennesker til en del kamper hver sesong de siste årene. Det er stort sett hjemmekamper det er snakk om. Kun noen få bortekamper.

Etter å ha vært i kontakt med flere av dine kjøpere som nå føler seg svindlet og lurt – og gått igjennom dokumentasjon og korrespondanser virker det som du over tid har opptrådt svært naiv i forhold til mekanismene i svartebørsmarkedet og ikke hatt nødvendig kontroll. Du har brutt mangeløfter på telefon, mail, og forskjellige meldingstjenester. Hvorfor skal folk stole på deg nå?
- Jeg kan bare gjenta det jeg sa om at jeg faktisk også har levert mange billetter til godt fornøyde reisende. Ikke glem det. Billettene har heller ikke vært overpriset og jeg lover som sagt å forsøke å komme ut av dette på en grei måte. Jeg har blant annet blitt lovet penger tilbake fra folkene i England.

Du har jo solgt en vare du ikke har lov til å selge. Hva tenker du om det?
- Det er mange aktører på dette markedet og jeg synes egentlig ikke jeg gjøre så mye mer galt enn alle andre som operer nokså åpent under nesa på LFC.

Når ante du først ugler i mosen i forbindelse med billetter som ikke ble levert?
- Det skar seg første gang skikkelig mot Manchester United i januar, og det ble også en del trøbbel på West Ham-kampen nylig. Før det gikk det rimelig greit.

Det stemmer vel ikke helt? Vi sitter med dokumentasjon på andre kamper de siste 2-3 årene hvor billetter ikke er levert, og penger ikke er tilbakebetalt. Blant annet fra siste hjemmekamp mot sesongen mot Brighton i mai i 2018. Det er med andre ord ikke en ny sitasjon at folk føler seg svindlet av deg. Hvor mange ganger før har det skjedd?
- Jeg er usikker på hva du mener? Jeg mener å ha ryddet opp i det meste.

Har blitt politianmeldt av flere

Saken vi har fått innsyn i viste tekstmeldinger og emailer fra en far og to sønner tapte 7-8000 kroner og ble stående utenfor stadion. Dette etter å ha garantert dem billetter tilsendt på mail flere uker før avreise. Du lovet også å betale tilbake alle dere utlegg på turen, til sammen ca 30.000. Dette har ikke skjedd, hvorfor?
- Igjen, så er jeg usikker på den saken, og det har vært så mye nå i det siste at jeg nok har mistet litt kontrollen. Jeg tror ikke de har kontaktet meg etter kampen.

Dette er altså snart to år siden og vi har også sett lignende eksempler og grupper på Facebook hvor det advares mot å handle med deg. Det er opplagt at de har vært en del flere saker enn det vi har sett de siste ukene, stemmer ikke det?
- Det kan har vært noe her og der som har glippet, jeg har ikke problem med å si det, men i det store og det hele har jeg levert som avtalt. Jeg kuttet ut en leverandør for et års tid siden på grunn av problemer med leveransen.

Hva sier bakmennene – de du har jobbet sammen med Liverpool? Hvorfor har de stoppet å levere?
- Det er litt uklart. Jeg har mast og mast på dem, men får bare dårlige unnskyldninger tilbake. De sier blant annet at de har returnert penger til meg, men ingenting har kommet enda. På Whatsapp har jeg fått bilde av transaksjoner som ikke er verdt noe. De skylder på hverandre rett og slett, mens jeg blir sittende igjen med sinte kunder og grove trusler.

Føler du ingenting skyld selv for dette?
- Jo, altså det er klart at det er bare trist alt sammen. Jeg har gjort dette i beste mening, men ser jo at jeg har vært både dum og naiv. Jeg angrer dypt på alt sammen.

Flere sier de har politianmeldt deg. Hva tenker du om det?
- Syv stykk har sagt at jeg har blitt politianmeldt, men jeg har ikke hørt noe fra politiet selv. Hvis de stenger vipps og all historikken forsvinner så vet jeg i hvert ikke hvem jeg har hatt som kunde og hva den enkelte har betalt inn.

Har du solgt billetter til noen av vårens kamper?
- Ja, det har vært noe salg på for eksempel Atletico Madrid, Aston Villa, Burnley og Newcastle borte.

Kommer du nå til å ta kontakt med disse kjøperne og melde fra om problemene slik at folk ikke opplever å stå utenfor Anfield å høre YNWA bli sunget uten å komme inn?
- Jeg skal gjøre mitt ytterste slik at alle får beskjed. En del har jeg vært i kontakt med allerede, men noen sliter jeg med å få kontaktet.

Kan du love alle som leser dette at du nå har kuttet ut med billettsalg og er helt ferdig i denne bransjen?
- Ja, det kan jeg med hånda på hjerte love. Jeg er helt ferdig i dette gamet og det har vært en knallhard lærepenge for meg. Jeg er virkelig en angrende synder.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]