Standard Chartered på drakten i fire nye år

Liverpool og Standard Chartered har fornyet sponsoravtalen, som gjør det til den nest lengste sponsoravtalen i klubbens historie.

Liverpool Football Club bekrefter torsdag formiddag at man forlenger avtalen med draktsponsor Standard Chartered i fire nye år. 

– Som klubb er vi stolte over at Standard Chartered har fornyet sitt samarbeid med oss i fire nye år. Vårt samarbeid går dypt, det betyr mer enn bare å være sponsor. Fra begynnelsen har det handlet om å jobbe sammen med klubben, våre samfunn og supportere over hele verden, sier Liverpools kommersielle direktør Billy Hogan.

– Viktig er det også at vi vil være i stand til å støtte våre ambisjoner på banen og konkurrere med de beste i verden. Vi har nytt mange høydepunkt av denne relasjonen så langt, og vi ser fram til mange flere, legger han til.

Sponsoravtalen har tidligere blitt fornyet i både 2013 og 2015, hvor den siste gav klubben rundt 30 millioner pund per år. Hvor mye den nye avtalen gir er hittil ikke kjent, men med klubbens økte kommersielle verdi siden den gang, kan man anta en betydelig økning.  

Samarbeidet mellom Liverpool og Standard Chartered går tilbake til 2010, og vil nå holde fram til minst 2023. Det gjør sponsoravtalen til den nest lengst varende i klubbens historie. 

Både kommersielle og veldedige fremskritt

I en skriftlig uttalelse fra Liverpool FC fortelles det om hvilke fremskritt klubben og Standard Charteres har oppnådd sammen.

– Siden de begynte å jobbe med klubben, har Standard Chartered nådd over 37 millioner mennesker på tvers av LFC-plattformer med høydepunkter som FN's Global Goals-program hvor over 4,000 barn har deltatt på fotballklinikker, og den årlige Perfect Match-kampen - hvor Liverpool-spillerne bytter Standard Chartered-logoen på skjorten sin for Seeing is Believing-logoen - fans har hjulpet til med å samle inn nesten 500,000 USD for å bekjempe unngåelig blindhet.

– Partnerskapet har også nådd over 140,000 røde supportere med LFC World presentert av Standard Chartered - en interaktiv fan-opplevelse som begynte i 2016 som bringer fans over hele verden litt tettere Anfield. LFC World har besøkt syv ulike destinasjoner over de siste to sesongene, inkludert Hong Kong, Singapore, Kuala Lumpur, Shanghai, Mumbai, Jakarta og senest Dubai.

– Standard Chartered har også donert omtrent 500 kampbilletter til lokalsamfunnet gjennom LFCs Red Neighbour-program de siste to sesongene.

Ønsker at samarbeidet skal utvikle seg videre

Konsernsjef i Standard Chartered, Bill Winters sier at Liverpool FC er en av de mest kjente fotballklubbene i verden og at de er stolte over å bli assosiert med klubben.

– Det er en fantastisk klubb som deler mange av våre verdier og er svært populært over hele kloden. Vårt partnerskap har gitt verdifull støtte til de veldedige formålene som står nære våre hjerter, og har hjulpet oss i videre engasjement med våre klienter, ansatte i tillegg til Liverpool-fans. Vi gleder oss til å få fortsette med dette partnerskapet, og ser fram til å bygge videre på vårt suksessfulle samarbeid.

Liverpools daglige leder Peter Moore har også sagt noen ord om avtalen.

– Det er flott å se hva man kan oppnå i et slikt samarbeid med felles verdier og hvordan våre supportere både hjemme og rundt i verden kan føle den positive innvirkningen det har. Jeg ser fram til å se denne fantastiske forbindelsen blomstre ytterligere, sier Moore