Rekordmange så finalen på norsk TV

– Legger du det sammen, er det opp mot en million seere som så kampen.

3. jun 2019 kl 12.19 Arve Vassbotten

828.000 seere fulgte på det meste Champions League-finalen mellom Tottenham og Liverpool på TV 2 lørdag kveld. I snitt fulgte hele 685.000 kampen på hovedkanalen TV 2, mens 47.000 kunder så kampen på TV 2 Sumo.

210.000 var på det meste var innom finalen på Viasat 4, ifølge NENT Group.

– Legger du det sammen, er det opp mot en million seere som så kampen lineært. Det er veldig bra.

– Det betyr enormt mye at det er Liverpool som spiller, og når det attpåtil er to engelske lag med store fanskarer som har spilt offensiv fotball, så er det supert for produktet Champions League, sier TV- og radiosjef Morten Wiberg i Carat til VG.

Knuste forrige rekord

Forrige seerrekord i en Champions League-finale ble satt i 2008, da 654000 fulgte med da Manchester United vant, skriver Kampanje. Den rekorden ble knust nå.

- Nå står jubelen i taket i TV 2 Sporten! Dette var mer enn vi hadde drømt om. Vi gikk inn i Champions League med en tydelig ambisjon om å løfte interessen for turneringen i Norge, og det har vi gjort. De eventyrlige seertallene vi ser her viser at vi engasjerer stort og bredt, kommenterer sportsredaktør Vegard Jansen Hagen i TV 2 i en pressemelding.

I år har Nent Group delt på rettighetene med TV 2, og derfor ble finalen vist både på TV 2 og Viasat 4. Viasat 4 fikk en nedgang på 439000 seere fra i fjor.

«Viasat 4 viste studiosendinger fra kl. 9 og fikk en kommersiell andel for hele dagen på 15,8 prosent, som er tre ganger så mye som en vanlig lørdag for kanalen. Viasat 4 var nest største kommersielle kanal hele dagen og under kampen.»

«Til tross for konkurransen fikk Viasat 4 en sterk oppslutning på lørdag, og det er gledelig å se at Viasat 4 var populær hos særlig de yngre seerne», skriver kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i Nent Group ifølge Medier24.

Ifølge Kampanje betaler TV 2 240 millioner kroner for sin del av rettighetene over tre år.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]