Bekrefter forhandlinger om ny draktleverandør

Liverpool bekrefter nå at klubben er i samtaler med flere merkevarer om ny avtale. Økonomiekspert spår hvor mye Liverpool kan tjene i året.

13. feb 2019 kl 17.22 Arve Vassbotten

Liverpools managing director, Billy Hogan, har ansvaret for forhandlingene med å få til en ny draktavtale, når den nåværende avtalen med New Balance går ut etter neste sesong.

Mens Liverpool nå har en avtale med Boston-selskapet til 45 millioner pund i sesongen, tjener Manchester United 30 millioner pund mer på sin avtale med Adidas. Målet for Liverpool er at også de skal kunne innkassere 75 millioner pund i sesongen.

– Vi er i samtaler med New Balance, og vi er i samtaler med andre også, bekrefter Hogan overfor markedsføringsavisen The Drum.

– Draktavtalen er et utrolig viktig samarbeid. Ikke bare når det kommer til det økonomiske det gir klubben, men også nå det kommer til distribusjon.

Bør passere Arsenal og Chelsea

Liverpool hadde en avtale med Warrior fra 2012/2013, og begynte med New Balance i 2015/2016.

Kieran Maguire, som underviser i fotballøkonomi på University of Liverpool, har ikke helt tro på at Liverpool kan kopiere avtalen til Manchester United.

– De vil få en betydelig økning. Manchester United har lagt lista i engelsk fotball med 75 millioner pund med Adidas, noe som er over ti år, sier Maguire til Liverpool Echos Blood Read Podcast.

Arsenal får i dag 60 millioner pund fra Puma, og Nike betaler 60 millioner pund til Chelsea og 50 millioner pund til Manchester City.

– Jeg er en upartisk observatør her, og jeg er så heldig at jeg har fått reist mye rundt i verden, og sett på fotballrelaterte problemstillinger, og Liverpool er mer populære enn Arsenal og Chelsea på globalt nivå.

– Så derfor vil målet minst være å kopiere de 60 millioner pundene i året som de to klubbene har oppnådd, og ideelt bør de klare å få inn mer penger enn det siden klubben er så het for øyeblikket. Det er et ikonisk merke, det har historie og arv, noe folk ønsker å være en del av, og det er et merke som er populært over alt.

– De bør være i stand til å si uansett hvem draktleverandøren er at: «vi kan garantere dere salg i Asia, i USA, i Australia, i andre deler av Europa og Afrika» osv.

Det at man ikke får tak i en Liverpool-drakt om du ikke er 7XL eller XS er et bevis på popularitetenKieran Maguire, fotballøkonom

Han mener også draktslaget de siste to sesongene er nok et godt salgspoeng. Sist sesongs drakt ble den mestselgende i klubbens historie, denne sesongen selger drakta enda mer og det går mot nok en rekord.

– Det at man ikke får tak i en Liverpool-drakt om du ikke er 7XL eller XS er et bevis på populariteten, mener han.

FORTSATT I NEW BALANCE?
FORTSATT I NEW BALANCE?  Fra 2020/2021 kan Liverpool ha en ny draktleverandør.

Må levere begge veier

Billy Hogan legger ikke skjul på at om Liverpool skulle vinne tittelen for første gang på 29 år vil det «hjelpe» i forhandlingene.

– Selv om det alltid har handlet om suksess på banen, handler det også om å sikre at vi bygger veldig sterke allianser, siden vi ikke alltid kan stole på det som skjer på banen når det er så sterk konkurranse i serien.

Og Liverpool har nå mange slike avtaler. Faktisk er det over 30 sponsorer. Standard Chartered pryder drakta og tribunen, Western Union er på armen, BetVictor sponser treningstøyet, og Carlsberg, Levi’s, Avon og Vodafone er noen av de andre.

– En samarbeidspartner investerer i klubben, og de investeringene påvirker direkte det som skjer på banen. For det vi tjener blir brukt til å drive klubben og investere i spillere. Det er fordelen til oss. Men vi trenger også å levere fordeler til partnerne.

– Når man ser på dataene, viser de at Liverpoolfans i større grad støtter våre partnere, fordi de ser at disse partnerne leverer til fotballklubben, mener Hogan.

Han understreker at det viktig for klubben å ha ulike sponsorer som ikke går inn på hverandres områder.

Sterk lojalitet

Kieran Maguire ser også poenger som taler til fordel for at samarbeidet med New Balance skal fortsette.

– Samarbeidet mellom FSG (Liverpools eier) og New Balance, siden de begge er selskaper fra Boston. Boston Red Sox har også samarbeid med New Balance. Så det er et element av lojalitet til New Balance. Men om noen kommer og tilbyr 10 millioner pund mer i året, ville Liverpool vært tåpelige om de ikke tok det tilbudet, mener han.

– Jeg tror at i en ideell verden ønsker FSG å fortsette samarbeidet, men det kommer an på om New Balance har nok midler til å låse seg til en langvarig avtale med klubben.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]