Får ikke billettene de har betalt for:– Vi føler oss lurt og svindlet av 45-årig nordmann

Den siste tiden har flere supportere opplevd å stå utenfor Anfield uten å komme inn på kampen. Billetter var kjøpt og betalt lang tid i forveien, men den norske selgeren klarte ikke å levere.

6. mar 2020 kl 16.23 Tore Hansen kopl4

Hver sesong dukker det dessverre opp nye saker hvor supportere føler seg svindlet i forbindelse med kjøp kampbilletter på gråsone eller svartebørsmarkedet. I den siste tiden har det dukket opp flere saker på en 45 år gammel rogalending som de siste årene har formidlet kampbilletter via Finn.no.

Nå går flere ut og advarer mot å kjøpe av denne personen. De frykter at alle som har kjøpt billetter til vårens kamper nå ikke vil få utlevert billettene sine.

Startet Facebookgruppe for å advare andre

En av dem som har fått ødelagt drømmen sin er Tone Berg (45) fra Vestby. Hun har nå startet en gruppe på Facebook og forsøker å fange opp hvor mange som er rammet. Både for å advare godtroende kjøpere og for å sjekke ut om det er mulig å levere inn en felles politianmeldelse.

Mange slike saker blir dessverre verken etterforsket eller politianmeldt. Mørketallene er trolig store, og vi vet mange slike anmelder raskt blir henlagt.

– Det er ingen god følelse å bli svindlet og lurt, sier Tone når vi ringer henne. Og i hvert fall ikke når det gjelder noe som står hjertet ditt så nært. Det verste med hele saken er faktisk at han stjal drømmene mine.

Hun har de siste ukene forstått at hun trolig ikke får billettene hun har betalt for og får oppleve Liverpool på Anfield mot Burnley sammen med faren sin.

– Pengene er en ting, men gleden og opplevelsen ved å reise på kamp er nå ødelagt for oss. Jeg er også en smule flau fordi jeg normalt er veldig skeptisk til å gjøre slike kjøp på sider som Finn.no og så havner jeg altså midt i ei slik suppe, sukker hun tungt.

- Inntrykket var bra og mannen snakket godt for seg

Kan du si litt om hvordan du kom i kontakt med selgeren og hvordan du opplevde dialogen, slik at andre kanskje ikke går i samme fella?

– Noen dager etter terminlisten kom i juni ble jeg oppmerksom på annonsen hans på Finn.no. Etter kontakten ble opprettet fikk raskt svar og god oppfølging på alle mine spørsmål. Det eneste jeg kanskje skulle ha reagert på sett i ettertid var han han raskt ville ha meg vekk fra Finn.no og over på andre plattformer for å fortsette kommunikasjonen der.

– Han var en god selger, og jeg tenkte ikke noe over det da. For å være ærlig trodde jeg også at han satt på personlige kort og at det var dem vi skulle bruke. Jeg oppfattet det egentlig ikke slik at han videresolgte billetter på vegne av aktører i England. Hele tiden trodde jeg det var hans egne kort det var snakk om.

De fortsatte praten rundt turen og reisen på telefon og mail. Inntrykket var hele tiden veldig positivt. Han opptrådde profesjonelt og snakket godt for seg, forklarer hun. Derfor ble det vippset over penger for kampbillettene kort tid etter. Hun betalte litt under kr 2000,- per billett. Da hadde hun samtidig gjort litt enkel research og sjekket hans profil både på Finn.no og Facebook. Han opererte med åpen sider, hadde god rating og alt virket tilsynelatende i orden.

Tone besilte billettene sine allerede i juni og ble purret opp senere på dagen i forhold til betaling.

Tone besilte billettene sine allerede i juni og ble purret opp senere på dagen i forhold til betaling.

Etter nyttår begynte det å dukke opp urovekkende meldinger på sosiale medier om mannen hun hadde kjøpt billetter fra.

Etter nyttår begynte det å dukke opp urovekkende meldinger på sosiale medier om mannen hun hadde kjøpt billetter fra.

Selger sier han presses fra alle kanter og lover alle pengene tilbake uten at det enda har skjedd. De jobbes nå med å levere inn en felles anmeldelse.

Selger sier han presses fra alle kanter og lover alle pengene tilbake uten at det enda har skjedd. De jobbes nå med å levere inn en felles anmeldelse.

Målet er at andre ikke skal gå i samme fella

Etter nyttår kom de første røde flaggene. Via forskjellige Facebook-grupper så hun meldinger fra folk som var blitt lurt for billetter og hun kjente straks igjen selgerens navn. Etter å ha snakket med rogalendingen forstod hun raskt at det kom til å bli trøbbel. Selgeren virket lei seg og forklaringen var kort fortalt at han var blitt lurt av mellommenn.

– Jeg forsøkte lenge å holde en positiv tone med ham. Det gikk mange meldinger frem og tilbake. Da TV-kampene for april kom etterspurte jeg mer konkret info ettersom kampdato nå var spikret. Svarene ble da mer unnvikende, men likevel ikke avvisende. «Send meg navnet på hotellet du bor på så skal jeg ordne resten», svarte han blant annet i en av meldingene. Han skrev også ting som at jeg var utrolig heldig som fikk oppleve Liverpool (trolig) som ligamester mot Burnley. Kampen vi skulle over på. 

Pengene er en ting, men gleden og opplevelsen ved å reise på kamp er nå ødelagt for oss

- Men da kommunikasjonen stoppet opp, og det stadig dukket opp flere kjøpere som ikke fikk billettene sine forstod jeg raskt at jeg var blitt lurt. At billettene jeg hadde betalt for aldri ville bli levert til oss.

Via svindelgruppa på Facebook viste det seg dessverre raskt at mange er i samme situasjon.
- Jeg hadde gledet meg til kamp siden juni, og er nå både skuffet og flau for å ha gått i denne fella. Målet med å stå frem på denne måten er at ingen andre supportere skal gå i den samme fella.

Familie på tre ble lurt allerede i 2018

Supporterklubben har blitt kontaktet at mange røde som har opplevd lignende historier. Flere av dem har sendt inn utfyllende dokumentasjon på det de hevder er ren svindel.

En mann fra Midt-Norge forteller at han ble lurt av den 45-år gamle rogalendingen for nesten to år siden i forbindelse med en kamp mot Brighton i mai 2018. De betalte nesten 8000 kroner for tre billetter på forhånd. Av forskjellige årsaker ønsker han ikke å stå frem med navn eller bilde.

Familiefaren forteller at han opprettet kontakt via Finn.no, og blant annet følte seg i trygge hender fordi selgeren hadde så god rating.

– På telefon ble det fortalt at dette var hospitality-billetter han kjøpte direkte rett fra Liverpool og som han hadde lov til å videreselge. Billettene ville derfor bli utstedt i vårt navn og vi skulle få dem tilsendt på e-post.

– Han fortalte videre at han var en stor Liverpoolsupporter. Alt virket i det hele tatt veldig troverdig, vi snakket en del fotball og billettene ble kort tid etter betalt via Vipps.

Billettene skulle etter avtale leveres 10 dager før kamp. En uke før kampen var fortsatt ikke billettene mottatt, og selger ble derfor purret opp flere ganger. Fire dager før kamp kom endelig billettene på e-post og så tilsynelatende greit ut.

FÅR BESKJED OM FALSKE BILLETTER: Kort tid før avspark mot Brighton våren 2018 fikk familiefaren fra Midt-Norge beskjed om at han og sønnene ikke kom inn på kampen. Han har ikke fått igjen en eneste kroner fra den 45 år gamle rogalendingen.

FÅR BESKJED OM FALSKE BILLETTER: Kort tid før avspark mot Brighton våren 2018 fikk familiefaren fra Midt-Norge beskjed om at han og sønnene ikke kom inn på kampen. Han har ikke fått igjen en eneste kroner fra den 45 år gamle rogalendingen.

Løy om at billettene kom rett fra Liverpool FC

Den gode følelsen på turen sammen med sine to barn varte frem til to timer før kampstart. Da ringer plutselig selger og sier det er krise. Billettene skal være dupliserte og kunne ikke brukes.

– Beskjeden er at vi likevel skal dra til stadion og så skal han ordne at billetter leveres til oss der. Vi drar til stadion, men det ender opp med at han ikke klarer å skaffe andre billetter. Når jeg sier til ham at siden billettene er dupliserte vil vi kunne komme inn hvis vi er der først. Da svarer han at det måtte vi absolutt ikke gjøre og vi ble derfor stående utenfor.

– I etterkant sa selger at han var veldig lei seg og la all skyld på en mellommann (tidligere hadde han sagt at billettene kom direkte fra LFC) og at han ville kompensere med å betale utgiftene våre til turen. Til sammen ca 30.000 kroner for tre reisende. Dette var et beløp jeg aldri selv ba om å få utbetalt, men et tilbud han kom med. Pengene har selvsagt ikke kommet. Ikke en eneste krone er faktisk betalt ut til oss på de nesten to årene som har gått.

Mannen fra Midt-Norge synes det er spesielt ille at han ble lurt når selger visste han reiste med to barn på 9 og 11 år.

– I kommunikasjonen vi hadde i forkant var jeg veldig tydelig på at jeg reiste med mindreårige, dette for å unngå feilskjær med billetter eller seating. Etter å ha kommet hjem fant jeg raskt ut at flere var lurt på samme måte av samme person og at det i ett tilfalle også var levert inn politianmeldelse.

– I og med at det nå viser seg at vedkommende har fortsatt med å selge billetter er det liten tvil om at han vet hvilken risiko han har løpt i forhold til leveransen. Derfor betyr ikke bortforklaringene han nå kommer med noe for meg, det gjør saken nesten bare verre.

Selgeren sier han har mistet kontrollen

SELGERENS FORKLARING: Allerede i våren 2018 beklager selger at billetter ikke kunne leveres. Han lovet også pengene tilbake, men har ikke holdt den lovnaden per dags dato.

SELGERENS FORKLARING: Allerede i våren 2018 beklager selger at billetter ikke kunne leveres. Han lovet også pengene tilbake, men har ikke holdt den lovnaden per dags dato.

Liverpool.no har intervjuet mannen mange hevder har svindlet dem for tusenvis av kroner. Selgeren fremstår som en angrende synder og legger seg helt flat når vi tar kontakt og sier han dessverre har mistet kontrollen over de som leverer billettene.

- Det som har skjedd de siste ukene og månedene er at mine leverandører i Liverpool plutselig ikke har kunne levere etter avtale. Slik jeg vurderer det har Liverpools gode sesong medført at de har blitt tilbudt mer penger et annet sted og solgt billetter jeg har bestilt for å maksimere utbytte i et marked med rekordhøy demand. Dette beklager jeg naturligvis sterkt og får dessverre ikke gjort mer her og nå. Jeg kan bare gjenta at jeg skal forsøk å rydde opp på best mulig måte.

Du kan lese hele intervjuet her.

Liverpool.no har sett dokumentasjon på penger som er overført fra kjøper til selger, samt utfyllende korrespondanse via meldinger og e-post underveis og i etterkant av turen i begge disse sakene. Vi gjør oppmerksom at det kan være korrespondanse mellom partene vi ikke har fått oversendt.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]