En av verdens fem sterkeste fotballmerkevarer

Liverpool FC er den av storklubbene som har økt mest i verdi som fotballmerkevare det siste året.

11. mai 2018 kl 09.45 Einar Kvande

Liverpool FC som merkenavn har fått en boost i løpet av 2017/18-sesongen, og det er kanskje ikke så rart enn så lenge klubben har nådd en Champions League-finale.

Tabellen The Football 50, utarbeidet av Brand Finance, viser at Liverpool har klartet fra sjette til femteplass globalt, med en merkevare som får en score på 92,2.

Liverpool tar dermed plassen Juventus hadde i fjor. Serie A-giganten har falt til åttendeplass, selv om de er nær ved å sikre seg sin sjuende strake Serie A-tittel.

Barcelona, med en merkevarescore på 96,6 bytter plass med Real Madrid (96,2) på toppen av tabellen. Manchester United (94,6) og Bayern München (93,1) følger på de neste plassene.

Arsenal og Chelsea inntar plassene bak Liverpool på tabellen, mens Manchester City og Tottenham også er inne blant topp ti.

33 prosent økning

På tabellen over verdens mest verdifulle fotballmerkevarer kommer Liverpool på sjetteplass, og har dermed klatret tre plasser fra niendeplass i fjor. Anfield-klubben er den blant topp ti som har økt mest i verdi det siste året, med en økning på 33 prosent fra i fjor, fra 908 millioner dollar til 1204 millioner dollar.

Her ligger Manchester United fortsatt på topp, med en verdi på 1895 millioner dollar. Real Madrid og Barcelona følger på de neste plassene. Bayern München og Manchester City ligger også foran Liverpool.

Chelsea på sjuendeplass følger hakk i hæl med Anfield-klubben, men deres markedsverdig har minket i løpet av det siste året. Arsenal, Paris St Germain og Tottenham utgjør resten av topp ti.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]