STOR MERKEVARE:  Det er lite tvil om at Liverpool har fått fart på økonomien de siste årene.

Dette betaler de to draktsponsorene

Billy Hogan åpner opp om Liverpools enorme kommersielle utvikling.

– Det er veldig annerledes enn for seks år siden. Vi har dyttet klubben ganske mye framover på den tiden. Spesielt fra et kommersielt synspunkt, som er mitt ansvarsområde, har vi vokst signifikant, sier Liverpools managing director og chief commercial officer Billy Hogan, i et intervju med Liverpool Echo.

Hogan kommer fra Cleveland i Ohio, men jobbet som managing director i Fenway Sports Management, før han flyttet fra Boston til Liverpool i 2014. Nå leder han Liverpools London-kontor, der det er 30 ansatte som jobber med salg.   

Bærekraftig klubb

Endringene siden Hogan kom til klubben er enorme. Liverpool tar nå inn kommersielle inntekter på 136 millioner pund i året, noe som er en dobling fra for noen år siden.

– Men enda viktigere, og det jeg tror aller mest stolte av, er den strategien vi har hatt siden FSG tok over som eiere, ved at vi har bygget klubben på en bærekraftig måte over en lang periode for å bli suksessrike på banen. I bunn og grunn er det det det handler om, alle her ønsker å vinne, sier han.

Han nevner også at den strategien gir seg utslag i utbedring av gressmatten, utbyggingen av Main Stand, den nye supporterbutikken ved Anfield, og treningsanlegget som nå bygges i Kirkby.

GRUNN TIL Å SMILE:  Billy Hogan har grunn til å smile over tallene Liverpool leverer utenfor banen.

En sovende kjempe

Han mener hans jobb er å bidra til at de på banen gjør sine saker bra, ved å bygge opp det finansielle rundt dem.

– Det handler om å gjøre fansen stolte av klubben. Når vi sitter her i dag er klubben på et veldig positivt sted. Fotballen er fantastisk, lagets spiller godt og vi er alle entusiastisk om framtiden.

– Hvis man går tilbake til da FSG begynte å se på Liverpool som en mulighet, så refererte folk til klubben som en sovende kjempe. Jeg synes det er noe som har vist seg å stemme, sier han om kjempen som nå har våknet.

45 millioner fra draktsponsorer

De siste årene er det inngått mange nye avtaler med kommersielle aktører som Malaysia Airlines, Konami, Joie og BetVictor. Samt at flere eksisterende partnere har fornyet kontraktene med Liverpool.

En av disse er Carlsberg, som nå har hatt et samarbeid med klubben i 28 år.

En annen betydningsfull avtale er den med Standard Chartered, som nå varer til 2023. Den avtalen alene skal ifølge Echo være verdt 40 millioner pund i året. I tillegg betaler Western Union 5 millioner pund i året for logoen på draktarmen.