Dommen kommer kanskje fredagDette vet vi om rettsaken så langt

Dette er de punktene dommeren må vurdere i rettssaken mellom New Balance og Liverpool.

24. okt 2019 kl 17.36 Jens Hapnes Rege

Rettsaken mellom New Balance og Liverpool har sitt utspring i at Liverpool ønsker, og allerede har påbegynt, et skifte til Nike som utstyrsleverandør når NBs avtale var på vei til å gå ut i 2020.

Det Boston-baserte selskapet NB mener at de har fortrinnsrett på å utvide avtalen utover 2020 dersom de matcher Nikes bud, grunnet en avtale de har med Liverpool.

Liverpool har satt advokat Guy Morpuss som deres representant, mens det er Daniel Oudkerk som representerer NB. Dommeren er Justice Teare.

Distribusjonsspørsmålet

Et av de største diskusjonstemaene har vært distribusjonen til de to utstyrsleverandørene.

Nike tilbød distribusjon på 6000 ulike forhandlere verden rundt, et tilbud NB etter hvert matchet.

NB distribuerer nå Liverpools produkter gjennom i underkant av 3000 steder verden rundt, og en dobling av dette mener mange virker svært usannsynlig.

Blant de nye distributørene var det blant annet «fiktive butikker» i Serbia og Ecuador, ifølge Liverpools representant i retten, Guy Morpuss. Dette har senere NBs globale fotballdirektør sagt seg enig i at er kritikkverdig.

Nøkkelspørsmålet for dommer Justice Teare i forhold til distribusjonen er om NB matchet tilbudet «i god tro», eller om de bevisst har matchet tilbudet selv om de ikke har distribusjonsnettverket til å følge det opp.

Kjendisrepresentanter

Et annet tema som har blitt diskutert i den tre dager lange rettssaken er Nikes markedsføringskraft gjennom deres kjendisrepresentanter.

Nikes avtale inneholder, ifølge Liverpool Echo, en klausul som lover markedsføringstiltak gjennom tre spesifikt nevnte globale superstjerner – LeBron James, Serena Williams og Drake.

NØKKEL I RETTSAKEN?
NØKKEL I RETTSAKEN?  Nikesponsede LeBron James kan bli avgjørende også utenfor basketballbanen.

Liverpool mener at dette, i tillegg til det tidligere nevnte distribusjonstilbudet, ikke kan matches av NB.

I tillegg til å markedsføre Liverpool, mener representanter fra klubben at dette ville vært en nøkkel for å trenge gjennom på det gigantiske kinesiske markedet, hvor Nikes salg økte med 27 prosent forrige år.

New Balance har kontret med at betydningen av disse globale superstjernene ikke kan måles, og at det derfor ikke er et holdbart argument for at de ikke kan matche avtalen Nike tilbyr.

Hva kan dette bety for Liverpool?

Nike har garantert Liverpool 30 millioner pund i året i deres avtale, mens NB har betalt Liverpool 45 millioner pund i året. I tillegg ville Liverpool fått 20 prosent av nettosummen på salg av Liverpool-produkter av Nike.

Det er forventet at Nikes enorme distribusjonsnettverk ville sørget for at Nikes foreslåtte avtale ville vært langt mer gunstig enn det New Balance kan tilby.

Om dette skulle ende med en avgjørelse i favør av NB på fredag har ekspert på markedsføring innen sport Tim Crow sagt til Liverpool Echo at Liverpool kan komme til å betale seg ut av kontrakten, og at dette tidligere har blitt gjort av blant annet Chelsea.

I tillegg til de økonomiske forskjellene i avtale, kan også utfallet ha mye å si for distribusjonen og markedsføringen av Liverpool-produkter.

Hvilket utfall forventes

Dommer Justice Teare har sagt at han skal prøve å få til en dom på fredag, men at han ikke kan love noe ettersom begge parter har kommet med solide argumenter.

Vanligvis troverdige James Pearce uttalte i en Q&A for The Athletic at han blir overrasket hvis dette går NBs vei.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]