SISTE SESONG MED NB?:  Om New Balance blir Liverpools draktlevrandør også neste sesong kan bli avgjort i høst.

Disse punktene kan bli avgjørende i retten

Det er ikke nødvendigvis bare penger det står om når Liverpool og New Balance møtes i retten.

18. oktober møtes New Balance og Liverpool i High Court i London i striden om den nye draktavtalen til klubben.

Liverpool ønsker å skifte draktlevrandør til Nike, mens New Balance mener de har fortrinnsrett på å utvide avtalen med klubben utover 2020, så lenge de matcher budet tilNike. 

– Vi kan bekrefte at vår draktleverandør, New Balance, har innledet en rettslig tvist mot klubben. Vi vil ikke komme med ytterligere kommentar under den rettslige prosessen, sa en talsperson for LFC da striden ble kjent.

Mindre sum garantert

Boston-selskapet New Balance betaler i dag Liverpool 45 millioner pund i året, og draktene de har levert de siste to sesongene har slått alle tidligere salgsrekorder.

Selv om det tidligere har blitt antydet at Liverpool var ute etter en avtale på rundt 75 millioner pund i året, slik som Manchester United har med Adidas, har The Times rapportert at avtalen med Nike kun garanterer 30 millioner pund i året.

Liverpool mener likevel at en avtale med Nike totalt sett bli langt mer innbringende enn dagens avtale med New Balance, fordi klubben i tillegg får 20 prosent av nettosummen på salg av Liverpool-produkter. 

Her kommer naturligvis Nikes enorme distribusjonsnettverk inn i bildet. 

Kan komme til å kjøpe seg fri

Nike skal ha mulighet til å distribuere den nye drakten gjennom dobbelt så mange kanaler som New Balance har klart, skriver Paul Joyce i The Times.

– Det er ganske klart at Liverpool ønsker en endring, og at New Balance ønsker å fortsette. New Balance har mye mer å tape her enn noen andre, sier ekspert på markedsføring innen sport Tim Crow til Liverpool Echo

– Jeg tror at selv hvis det blir dømt i favør av New Balance, kan det komme en situasjon der Liverpool betaler for å komme ut av kontrakten.

– Det er ikke noen unikt tilfelle i så fall, og det skjedde i Chelsea. Men det kommer selvsagt mye an på detaljene i kontrakten.

Kina er nøkkelen?

Han mener spesielt Nikes utbredelse i Kina står sentralt i Liverpools ønske om å bytte draktleverandør. Nikes salg i Kina vokste med 27 prosent sist år.

– De har jobbet veldig hardt for å bryte gjennom i det markedet. Nike må være eksepsjonelt attraktive for Liverpool, fordi det er et tøft marked å komme seg inn på, og du trenger en god partner der, sier Crow.

En av de absurde tingene som er blitt dratt fram som en fordel tidligere, er at Nike kan bruke stjerner som tennisspilleren Serena Williams, basketballstjernen LeBron James og artisten Drake for å promotere Liverpool. Men eksperten mener de virkelige trekkplastrene ligger i de kinesiske idrettsutøverne i stallen til Nike.

– New Balance har bra distribusjon, men ingen kan konkurrere med Nike, sier Crow.

Handler ikke bare om penger

Utenom TV-rettighetene, er draktsalget den største inntektskilden til klubber i Premier League, bortsett fra eventuelle spillersalg. 

– Derfor handler det om alle detaljene, for å tilby samme avtale handler ikke bare om pengene. Det kan handle om distribusjon, om markedsføring og mye annet. Djevelen er virkelig i detaljene.

Han peker også på at dette handler om mye mer enn drakter, men også om en markedsføring av både Nike og klubben, og selvsagt salg av alt med «Liverpool FC» på.

Del
Siste Til vår nyhetsoversikt
13.10.2019 kl 21:03

Akademidirektøren snakker for første gang om Duncan-saken

– Ikke alle spillere ønsker å vente og utvikle seg under oss, og det må vi respektere.

+
13.10.2019 kl 17:54

Wijnaldum-dobbel sikret nederlandsk seier

Gini i storform for landslaget.

+
13.10.2019 kl 14:53

– Lagene jeg spilte i manglet alltid en John Barnes-type, det har Liverpool nå

Jamie Carraghers favorittspiller i Liverpool er Sadio Mané.

+
13.10.2019 kl 11:46

– Klopp hatet fokuset på det kommersielle i Man Utd

Derfor sa Klopp nei til Manchester United før han takket ja til Liverpool.

+