New Balance tapte i retten - neste år spiller Liverpool med Nike

Liverpool vant fram i retten, dermed ligger alt til rette for Nike-avtale.

25. okt 2019 kl 11.33 Arve Vassbotten

Dommer Nigel Teare kom fredag morgen med en avgjørelse i rettssaken mellom New Balance og Liverpool FC som har pågått denne uka.

Der dømte han i favør av Liverpool, og dermed ser det ut til at Nike blir ny draktleverandør fra neste sesong om det ikke kommer noen nye overraskelser.

OPPDATERING: New Balance fikk også avslag på å anke dommen.

«Liverpool FC er fornøyd med dommerens beslutning om å dømme i favør av klubben i rettstvisten med vår nåværende draktleverandør, New Balance. Vi vil fortsette med New Balance denne sesongen, samtidig som vi forbereder neste sesongs Liverpool-drakter med vår nye levrandør», heter det i en uttalelse fra Liverpool.

Sosiale medier og markedsføring avgjørende

Blant det som legges vekt på i dommen er bruken av idrettstjerner og influencere som LeBron James, Serena Williams og Drake, som Nike har i sin stall.

Dommeren legger blant annet vekt på den enorme antallet følgere disse har i sosiale medier.

«Jeg har konkludert med at New Balance sitt tilbud på markedsføring var mindre fordelaktig for Liverpool FC enn det fra Nike», skriver dommeren.

«Liverpool er ikke forpliktet til å gå inn i en ny avtale med New Balance med vilkårene i det seneste tilbudet», slår han fast.

Daniel Oudkerk, som representerte New Balance i retten, mener Liverpool med dette har vunnet saken på markedsføring, et punkt han mener var for vagt til å bli matchet av NB.

– Selv ikke klubben trodde dette ville bli det viktigste punktet som ville avgjøre saken, påstod han etterpå.

Bakgrunn

Striden mellom de to partene begynte da Liverpool valgte Nike som ny draktlevrandør fra 2020, når avtalen med New Balance går ut etter denne sesongen.

Men det Boston-baserte selskapet mente de hadde fortrinnsrett på å utvide avtalen, så lenge de matchet budet Nikle hadde gitt.

Liverpool på sin side mente Nikes distribusjon gjør at tilbudet ikke er likt mellom leverandørene. Og tolkningen av dette har vært et sentralt punkt i retten.

Nike tilbød distribusjon på 6000 ulike forhandlere verden rundt, et tilbud NB etter hvert matchet.

NB distribuerer nå Liverpools produkter gjennom i underkant av 3000 steder verden rundt, og en dobling av dette mente mange virket svært usannsynlig.

Nike har garantert Liverpool 30 millioner pund i året i deres avtale, mens NB har betalt Liverpool 45 millioner pund i året.

I tillegg ville Liverpool fått 20 prosent av nettosummen på salg av Liverpool-produkter av Nike.

Det er forventet at Nikes enorme distribusjonsnettverk ville sørget for at Nikes foreslåtte avtale ville vært langt mer gunstig enn det New Balance kunne tilby.

Både New Balance og Nike skal har draktene for neste sesong klare, og begge står nå klare til å trykke når striden blir endelig avklart.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]