Tetter gapet til Manchester United

Liverpools suksess i Europa gjør at klubben tetter igjen det økonomiske gapet til Manchester United.

28. jun 2019 kl 21.35 Odd Sindre Tonning

Manchester United har vært den kommersielle giganten i Premier League de siste sesongene. I 2014 signerte de blant annet en draktavtale med Adidas, som skal være verdt rundt £75m i året, den mest lukrative avtalen i britisk fotball.

Dette har gitt de røde djevlene finansielle muskler Liverpool ikke har klart å matche. I 2017/18-sesongen hadde Liverpool en omsetning på £455m, hele £135m mindre enn det Manchester United håvet inn. Men nå forteller finansekspert innenfor fotballen, Kieran Maguire at han tror at Liverpool kommer til å hente inn Manchester United ganske snart.

Bedre resultater

I den seneste Blood Red podkasten forteller han mellom annet at Liverpools resultater det siste året tetter igjen store deler av gapet alene.

– Dersom du ser på de siste resultatene, fra 2018, var Liverpool £135m bak Manchester United. Det er et ganske stort gap å skulle tette igjen, men suksessen Liverpool har hatt denne sesongen vil sannsynligvis fjerne £40-£50m av gapet. Der vil være bonuser betalt av Standard Chartered og Western Union, som er draktsponsorene til klubben, så det vil også telle inn.

BONUSER:
BONUSER:  Liverpools suksess denne sesongen fører nok til bonuser fra draktsponsorene Western Union og Standard Chartered, ifølge Maguire.

Dermed vil dette alene sørge for at gapet kan synke ned til rundt £85m. Men Liverpools sterke innsats i Europa har også andre innvirkninger på klubbens finansielle posisjon. Ettersom klubben nådde finalen av Champions League fikk de også spille flere hjemmekamper enn sine rivaler fra Manchester. Dette hjelper Liverpool på et område der det ifølge Maguire har vært et særlig stort gap mellom klubbene, nemlig når det kommer til omsetningen på kampdager.

– Ved å nå finalen av Champions League har Liverpool fått spille flere kamper enn Manchester United hjemme, og derfor har de oftere fått inntekter gjennom billetsalg, samtidig som de har kunnet selge billetter til høyrer priser. Særlig under utslagsrundene og til hospitality-partnerne, så det har de dratt en fordel av, forteller Maguire.

Det at Liverpool nylig har utvidet Anfield hjelper også klubben, og Maguire poengterer at dersom klubben skulle bestemme seg for å utvide Anfield ytterligere, til en kapasitet på 60.000, så vil dette gjøre at gapet vil bli enda mindre.

Ny draktavtale

Manchester United har også gått foran på det komersielle markedet, og vist vei til nye fremgangsmåter her. Maguire forteller at klubben har gått til individuelle land og spurt leverandører av, for eksempel, mobiltelefoner om de ønsker å være en offisiell leverandør av mobiltelefoner for klubben i dette landet. Her var Manchester United først ute, men nå kopierer klubber som Liverpool fremgangsmåten deres. Og Liverpool har en fordel når de skal gjøre dette, mener Maguire.

– Men det Liverpool kan tilby samarbeidspartnere, som Manchester United ikke kan, er at de kan si ‘forresten, vil du ha et bilde sammen med årets Champions League-trofé?’, noe som er veldig attraktivt.

TROFÉET HJEM:
TROFÉET HJEM:  Det at Liverpool fikk med seg Champions League-trofeet hjem skal hjelpe med å lokke til seg samarbeidspartnere globalt.

På denne måten vil årets prestasjoner hjelpe til med å tette gapet til klubber som Manchester United ytterligere.

Noe annet som har blitt diskutert de siste månedene er Liverpools draktavtale. Den nåværende avtalen med New Balance går ut om et år, noe som betyr at klubben snart skal forhandle frem en ny avtale. Om draktleverandøren kommer til å fortsette å være New Balance, eller om merker som Nike og Adidas tar over er for tidlig å si noe om, men Maguire mener at den nye avtalen kommer til å øke Liverpools inntekter betraktelig uansett.

– Liverpool kommer til å forhandle den avtalen, og jeg tror at de kommer til å effektivt redusere gapet til enten en ubetydelig sum, ingenting i det hele tatt, eller kanskje til og med komme seg forbi Manchester United. United tjener £75m per sesong fra Adidas, men fordi Liverpool har historien og arven, samt de seks europeiske troféene å tilby, kommer de til å være i en posisjon der de vil selge drakter verden over, i likhet med Manchester United.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]