Koronaviruset:Ving om gjennomføring av fotballturene

Vi har snakket med Ving om hva de nye tiltakene som kom i dag i forbindelse med å hindre spredning av koronaviruset betyr for de reisende som skal over på de neste kampene.

12. mar 2020 kl 19.14 Tore Hansen

Etter all usikkerheten rundt hvorvidt reisene til Liverpool kan gjennomføres vil Ving i løpet av kvelden sende ut mail til de som skal over på Crystal Palace neste helg.  Vi understreker at dette foreløpig kun gjelder kampen mot Crystal Palace.

Situasjonen følges nøye videre og for de som skal over mot Aston Villa, Burnley eller Chelsea vil det komme relevant info når det foreligger.

Mail fra Ving til de reisende:

«Som følge av påvirkningen koronaviruset (covid-19) har på samfunnet nå, er det forventet at Premier League om kort tid vil beslutte å spille et antall kamper bak lukkede dører.

Flere land har som kjent valgt å avlyse kamper.

Vi følger hendelsesforløpet nøye og vi har tett kontakt med både Utenriksdepartementet, helsemyndigheter, flyselskap, hotell og Liverpool FC.

Dersom Premier League beslutter at kampen mellom Liverpool FC og Crystal Palace blir avlyst eller spilt bak lukkede dører, vil vi tilby deg full refusjon av den pakkereisen du har kjøpt hos oss.

Din bestilling vil bli annullert i vårt system når en slik event. avgjørelse er tatt og pengene du har betalt oss blir godskrevet din konto eller det kort du betalte med.        

Det er den tryggheten du får når du bestiller en fotballpakke hos Ving.

Akkurat nå har vi veldig mange kunder som naturligvis prøver å kontakte oss på telefon. Om du har spørsmål som det ikke haster med å få svar på, vil vi anbefale deg å sende oss en e-post til [email protected]»

Ingen endring av reiseråd fra UD

Vi mottar mange meldinger og telefoner fra bekymrede reisende som har bestilt tur på de siste kampene av sesong. Vi har tatt en prat med Svein Erik Bjørheim på Ving i forhold til de spørsmålene mange er opptatte av.

Dette betyr altså at de som har kjøpt en eller annen turpakke med Ving kun får pengene tilbake hvis det skjer noe med selve kampen, og at dagens reiseråd fra regjeringen ikke automatisk utløser rettigheter?

- Vi er kjent med informasjonen om reiser som kom i regjeringens pressekonferanse tidligere i dag, og vi jobber nå med å finne ut hvordan

SVEIN ERIK BJØRHEIM: - Ving lover våre medlemmer full refusjon av pakker som er kjøpt fra vår partner på fotballpakker.

SVEIN ERIK BJØRHEIM: - Ving lover våre medlemmer full refusjon av pakker som er kjøpt fra vår partner på fotballpakker.

dette påvirker alle våre kunder. Vi forholder oss alltid til Utenriksdepartementet reiseråd, og vi følger utviklingen av disse fortløpende.

- Per nå er det ingen endring i reiserådene fra UD, og det er derfor vanlige av- og ombestillingsregler som gjelder. Dette kan forandre seg, og vi ber deg derfor forholde deg til informasjon vi fortløpende vil dele på ving.no.

- Når det er sagt er det slik at dersom Premier League velger at spesifikke kamper skal spilles bak lukkede dører eller kamper avlyses, så vil dette være en mangel i pakkereisens innhold og Ving derfor vil refundere innbetalt beløp.

Hvis det skjer avlysninger eller det blir kamper bak lukkede dører, kan det være aktuelt å tilby de reisende ny tur til høsten i stedet for refusjon? Hvordan er regelverket rundt det?

- Vi ønsker selvsagt at alle som nå ikke får reist, skal få bestilt seg ny tur til Liverpool kommende sesong. Vings avtaler med Liverpool FC og hotellene i Liverpool er ikke på plass for neste sesong enda. Vi må derfor be om å få komme tilbake med informasjon om dette. Men hvis dette inntreffer er det kunden selv som velger om de vil ha pengene eller ny tur.

Pengene tilbake hvis avlysning eller kamp bak lukkede dører

Hva med de som har for eksempel kjøpt hotell og kampbillett hos Ving og flybillett på egenhånd. Har den reisende noe krav på refusjon for flybilletten fra dere?

- Vi refunderer det kunden har kjøpt hos oss dersom kampen avlyses eller spilles bak lukkede dører. Vi kan ikke refundere kostnader for flybilletter som ikke er kjøpt hos Ving. Det tror vi folk vil forstå. Ett krav om en slik refusjon bør man rette til sitt forsikringsselskap.

En god del av våre medlemmer ordner kampbilletter selv, og booker fly og hotell på egenhånd også. Hva anbefaler du dem til å gjøre? Vil reiseforsikringen dekke utleggene?

- Jeg vil anbefale å ta kontakt med forsikringsselskapet. Eventuelt om man har betalt disse produktene med kredittkort, bør man sjekke om det i kortet ligger en forsikring som dekker dette.    

For de som får igjen pengene fra dere har de krav på ytterligere kompensasjon utover det å få igjen kostnaden på turen?

- Nei. De ekstraordinære hendelser vi nå er vitne til er i denne sammenheng å regne som Force Majeure og da har man ikke krav på ytterligere kompensasjon.

Hva vil skje hvis kamper i Premier League skal spilles bak lukkede dører. Altså selve turen kan gjennomføres, men vi kommer ikke inn på kampen. Hva har den reisende krav på av refusjon da?

- I Ving mener vi at hovedgrunnen for turen til Liverpool er selve kampen. Den er ett hovedelement i selve pakkereisen. Når kampen da ikke kan leveres er vår oppfatning av pakkereiseloven at vi på generelt grunnlag må refundere det kunden har betalt oss for pakken.

- Disse ekstraordinære hendelsene vi nå er vitne til endrer seg dag for dag og vi må derfor be om å komme tilbake til dette rent konkret dersom ett slikt scenario inntreffer.  

Har du innspill til journalisten?
[email protected]