Får kritikk for samarbeidet med Coca-Cola

Helseorganisasjoner ut mot Liverpool og andre klubber som samarbeider med brusgiganten.

Torsdag ble det kjent at Liverpool har inngått et sponsorsamarbeid med Coca-Cola, slik klubber som Bayern München, PSG og Juventus også tidligere har gjort. 

Avtalen, som garantert er lukrativ for begge parter, har fått kritikk fra ulike helseorganisasjoner i Storbritannia, skriver The Telegraph. De mener promotering av Coca-Colas usunne produkter kan føre til dårligere helse for barn og unge, og de ønsker slutt på slike samarbeid i fotballen. 

I så fall må en stor ryddejobb gjøres. Mer enn halvparten av klubbene i Premier League skal være i samarbeid med enten produsenter av sukkerholdige drikker eller en form for fastfood-kjede. Også det engelske fotballforbundet og FIFA samarbeider med Coca-Cola. 

– Storbritannia er på randen av en fedmeepidemi som har stor betydning for liv og helse til mange mennesker, og også økonomien og offentlige tjenester, sier David Strain i den britiske legeforeningen ifølge avisen. 

– Det er absurd at noe av maten og drikken som bidrar så sterkt til denne krisen har blitt koblet til idretten gjennom kommersielle avtaler i så lang tid. Med tanke på hvor mye påvirkning reklame har på unge, samt at de ser opp til sine idoler i idretten, kan dette gjøre stor skade, legger han til.

Coca Cola har svart på kritikken med at de også leverer mange sukkerfrie produkter, og at spesielt Coca Cola Zero skal frontes i samarbeidene med fotballklubber.