VIP-bokser under jorda og takterasse på the Kop: Liverpools stadion som aldri ble bygget

Den 6 mai 2008 ble planer for ny stadion i Stanley Park godkjent, men det var bare utålmodige supportere som satt spaden i jorda.

6. mai 2020 kl 19.17Mari Lunde@mareylunde

Liverpool Football Club ville henge med i tiden, og la planer om en ny stadion på starten av 2000-tallet. Liverpool ble blant annet kontaktet av kommunen som ønsket at de skulle bygge en ny stadion nede ved elva, der hvor Echo Arena står den dag i dag, men det var ikke plass til en stor nok stadion så klubben takket nei til tilbudet.

Den 6 mai 2008 fikk Hicks og Gilletts stadionplaner for Stanley Park grønt lys fra kommunen. Stadion skulle koste 350 millioner pund, og skulle huse 60 000 supportere. Det var tredje gang tegninger for en stadion i parken hadde blitt godkjent. 

De første tegningene ble laget og godkjent i 2003 for en stadion som skulle stå ferdig i 2006. Stadion skulle bestå av fire isolerte tribuner men dekkes av samme tak. The Kop skulle videreføres som en enkeltstående tribune på den ene kortsiden.

Men pengene uteble. Det skulle bli et gjentagende problem.

— Spaden i jorden innen 60 dager

Da amerikanerne Hicks og Gillett tok over klubben i februar 2007, sa de at en ny stadion var en prioritering.

— Vi skal bygge det flotteste laget for den flotteste stadion i Premier League og det er Liverpool, sa Tom Hicks.

— Spaden må være i jorden innen de neste 60 dagene, sa George Gillett.

YANKS: George Gillett og Tom Hicks dagen det ble bekreftet at de tok over eierskap av Liverpool Football Club. 60 dager senere lovet de å ha en spade i jorda.

YANKS: George Gillett og Tom Hicks dagen det ble bekreftet at de tok over eierskap av Liverpool Football Club. 60 dager senere lovet de å ha en spade i jorda.

Amerikanerne var ikke fornøyd med tegningene fra 2003, og bestilte et nytt, mer storslått og moderne design fra arkitektfirmaet HKS fra Dallas. En av oppjusteringene de ville ha var VIP-bokser under jorden, med heiser opp til setene på tribunen. Det var en idé som først ble lansert av president George W Bush da han var deleier i baseballaget Texas Rangers, laget som Tom Hicks tok over.

Carlsberg var interessert i en sponsoravtale og navnet Carlsberg Anfield ble foreslått.

Stadion skulle bygges åtte meter under overflaten slik at høyden på den ikke kom i konflikt med reglene for byggetillatelse.

På tegningene hadde stadion glasshjørner, som skulle gjøre det mulig å stå på utsiden og se inn, i følge arkitekt Bryan Trubey.

— Vår utfordring var ikke å bygge i parken, men å sørge for at det ble en del av parken. Å kunne ha en slik tomt var som en gave for oss, fortalte Trubey til liverpool.no i 2007.

PARRYS DESIGN: Den første, godkjente plantegningen fra 2003.

PARRYS DESIGN: Den første, godkjente plantegningen fra 2003.

HICKS OG GILLETTS DESIGN: Den godkjente plantegningen fra 2007.

HICKS OG GILLETTS DESIGN: Den godkjente plantegningen fra 2007.

— Vi har også jobbet mye med akustikken, noe som er en stor del av et sportsenevemang. Det var en av årsakene til at the Kop ble formet slik, og det var veldig interessant i forhold til arkitekturen. The Kop styrer det som skjer. Jeg har vært på sportsarrangementer over hele verden. Det hører til min jobb, og jeg gjentar at the Kop er helt unikt.

I juni 2007 var de nye planene klare og godkjente for en stadion med 60 000 seter, og amerikanerne hadde planer om å legge inn enda en byggesøknad mens arbeidet foregikk på stadion, for å utvide til 76 000 seter innen 2010.

Men cowboyene satt ingen spade i jorda. Det lot seg ikke gjennomføre da stadion de hadde designet, var for dyr.

Yank$ Tell Lie$

Supporterne begynte å se seg lei på amerikanernes tomme løfter, og den 21 april 2008 møtte flere supportere opp i parken med spader for å sende en melding. Medlemmer av Spirit of Shankly iført gule refleksvester begynte grave i parken det hvor stadion skulle bli bygd. På bannere og flagg stå det «Hicks+Gillett. 60 days? Are you cowboys?», «440 days later…» og «Yank$ Tell Lie$».

— Jeg ønsker at begge amerikanerne forsvinner fra klubben, og at vi starter på nytt med et nytt styre. Vi er ikke i posisjon til å bygge ny stadion slik situasjonen i ledelsen er nå. Dette ønsker vi å rette søkelyset på med denne aksjonen. Det som skjer i klubben er uakseptabelt, sa Neil Atkinson, den gang fra SOS, men i dag mest kjent fra The Anfield Wrap.

Samtidig som mange spekulerte i at eierne ikke var i stand til å finansiere Stanley Park-prosjektet, hadde også Everton flytteplaner. De blå vurderte blant annet å flytte til Kirkby, men møtte stor motstand blant sine egne fans. Media spekulerte i om de to lagene skulle gå sammen om å bygge en ny storstue. Warren Bradley, leder for bystyret i Liverpool, mente at alt lå til rette for at de to lagene kunne dele stadion. Liverpool FC har alltid benektet at dette var en mulighet.

Ingen takterasse på the Kop

Arkitektene fra Dallas lagde nye tegninger, med blant annet en mindre parkeringsplass under stadion. Stadions bredde, lengde og høyde ble også redusert med flere meter. Takåpningen ble mindre og annerledes designet, og planene om en terrasse for publikum på taket av the Kop ble vraket.

GLASSHJØRNER: Den foreslåtte stadionen med vinduer i hvert hjørne.

GLASSHJØRNER: Den foreslåtte stadionen med vinduer i hvert hjørne.

Kommunens planleggingskomite behandlet den nye søknaden om byggetillatelse den 6 mai 2008, og godkjente den. Den 19 juni ble en «fullstendig byggetillatelse» godkjent, og klubben ga instruks til entreprenøren til å sette i gang forberedende arbeid.

— Dette er en betydelig milepæl for klubben og jeg er henrykt over at planene nå har fått en fullstendig godkjennelse, og at vi nå kan gå i gang, sa George Gillett til Liverpool FCs offisielle hjemmeside.

— Vi har arbeidet veldig hardt over de siste seks månedene for å få på plass alle detaljer, men dette er det første håndgripelige beviset på at Nye LFC Stadium vil bli bygget.

— Stadiondesignet er unikt og vil bli gjenkjent over hele verden som stadion til Liverpool FC. Det innbefatter et The Kop som vil ha plass til 18 000 fans og vi håper at det vil bli like mye lyd inne på stadion og ha en atmosfære som det nå er på Anfield.

Men ingenting skjedde.

I slutten av august kom de første rapportene om at Tom Hicks og George Gillett ikke hadde store nok økonomiske muskler til å få i gang en byggestart som var planlagt i slutten av september.

«Vår hensikt i å bygge en ny stadion i verdensklasse i LFC er uforandret. I likhet med mange andre utviklingsprosjekter i Storbritannia og i utlandet er vi påvirket av forhold på det økonomiske verdensmarkedet, og av denne grunn vil arbeidet med prosjektet bli utsatt på kort tid,» uttalte en talsmann for klubben.

En kilde nær byggeprosjektet kunne i følge Liverpool Echo bekrefte at en lang utsettelse var sannsynlig.

«Den tidligste datoen som man ser på når det gjelder å begynne med stadion er sent til neste år — hvis det i det hele tatt skjer. Det hele bunner ut i at klubben ikke har penger.»

NYE MAIN STAND: Arbeid på nye Main Stand fra 24 mai 2016.

NYE MAIN STAND: Arbeid på nye Main Stand fra 24 mai 2016.

FSGs redning

Hicks og Gillett ble uvenner seg i mellom, men la seg virkelig for hat for Liverpools supportere. Etter deres ankomst ble klubben spekket med gjeld og det var full splid på tribunene og mellom manageren og eierne. Amerikanerne skakkjørte klubben så hensynsløst at den holdt på å gå inn i administrasjon.

Redningen kom da New England Sports Sports Ventures, nå FSG, kom ridende inn og kjøpte klubben fra sine med-amerikanere — etter en runde i retten.

Også FSG så behovet for en oppjustert stadion. Byggetillatelsene i Stanley Park var fortsatt gjeldende, også designet Rick Parry hadde fått godkjent i 2003.

FERDIG: Det endelige resultatet.

FERDIG: Det endelige resultatet.

Men i oktober 2012 bekreftet klubben at de hadde bestemt seg for å bli værende, og heller bygge ut Anfield, lignende det FSG hadde gjort med Fenway Park i Boston.

Arbeidet med Main Stand foregikk parallelt med 2015/16-sesongen, og den nye tribunen sto ferdig til første hjemmekamp i september 2016. Kapasiteten var økt med 8500 seter.

Anfield Road er neste til å bygges ut. Planene er godkjent, men på grunn av koronaviruset er arbeidet utsatt på ubestemt tid.