Best også på sosiale medier

Det er ikke bare på gressmatta at Liverpool har suksess om dagen. Nå er de røde også «Social Media Team of the Year».

29. mai 2020 kl 19.56 Øystein Tronstad

Under Drum Online Meda Awards vant Liverpool FC i kategorien «Social Media Team of the Year» i konkurranse med tungvektere som blant andre The Economist, Al Jazeera Media Network, Sky News, The Telegraph og Channel 4 News.

– Vi er virkelig stolte og takknemlige over å motta denne prisen fra The Drum. 2018-19 var en spesiell sesong for klubben, og vårt team jobbet ekstremt hardt med å lage engasjerende originalinnhold for fans og samarbeidspartnere, sier Drew Crisp, Liverpools senior visepresident for digitale produkter, media og markedsføring, til Liverpoolfc.com.

Interaksjon med supportere blir stadig viktigere. Dette har vært en utpreget satsing og de røde har nå over 82 millioner følgere på tvers av ulike plattformer. Ifølge Crisp skyldes mye av dette Liverpool som klubb.

– Vi nyter godt av å være en godt integrert klubb med et fantastisk forhold til fotballdelen, noe vi er svært takknemlige for. Unik tilgang til spillere og støtteapparat gjør at vi kan gi fans nye, unike og innsiktsfulle historier og innhold. Det fører supporterne og laget tettere sammen i en historisk og spennende sesong.

Verdt å nevne er at Liverpool var det raskest voksende Premier League-laget på både Instagram og YouTube. De var også først ute på TikTok hvor de røde har den mest populære profilen.

I løpet av mars måned 2019 hadde LFC sin Twitterkonto 1.4 millioner interaksjoner, noe som er rekord innen sport. Den offisielle Facebooksiden hadde 230 millioner interaksjoner, det høyeste tallet i fotballverdenen 2019.

Prisutdelingen arrangeres årlig men på grunn av koronasituasjonen ble 2020-utgaven avholdt digitalt. Drum er europas største nettside for media og markedsføring, og den som vokser raskest i USA og Asia. Blant dommerne sitter forskjellige redaktører, markedsførere og mediapersonligheter.

Liverpool FC var også nominert i kategorien «Best Sports News Site» som The Guardian vant.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]