Er du rammet av TV-konflikten?Partene spår langvarig konflikt

Partene fortsetter å krangle og både TV 2 og Teliga/Get har gitt opp å komme til en midlertidig avtale. De tror at konflikten vil vedvare.

28. jun 2020 kl 10.33 Øystein Tronstad oysteit

Situasjonen har eskalert etter at partene meldte at de var enige om avtaleforlengelse. Det er litt over én uke siden.

Det har vært full krangel og Telia har beskyld TV 2 for falsk pressemelding.

Torsdag denne uken skal TV 2 ha meldt Telia/Get med:

«Vi anser en midlertidig forlengelse som uaktuelt, og innstiller oss på en langvarig forhandling.»

Telia på sin side har i en epost til NTB fra kommunikasjonsdirektør Henning Lunde svart: 

«Det beklager vi sterkt, og det er synd at TV 2 likevel ikke vil ha en midlertidig løsning der seerne får tilbake TV 2. Vi står i den beklagelige situasjonen at TV 2 i dag formelt sa nei til vårt tilbud om at TV-seerne kan få tilbake TV-kanalene mens TV 2 og Telia forhandler videre for å bli enige om en langsiktig avtale. I en uke har vi forsøkt å få TV 2 til å godta en midlertidig avtale, men de vil ikke la seerne få tilbake TV 2 nå.»

Begge parter skylder på hverandre og ingen ønsker å ta ansvaret for hvorfor kundene har sorte skjermer. Til NTB skriver TV 2:

«Telia snur dette totalt på hodet. Vi har i over en uke gitt Telia og Get tydelig tillatelse til å skru på innholdet. Det har vi gjort både offentlig og direkte formelt. Nå har vi gitt opp, og må forholde oss til at Telia vil holde skjermene svarte for å presse oss. Når Telia da fremstiller det som at det er vi som plutselig ikke vil, er det nesten så man ikke tror det man leser.»

Liverpool.no har fulgt saken nøye og da vi tidligere var i kontakt med kommunikasjonsdiektør i TV 2, Sarah C. J. Willand, sa hun følgende: 

– Vårt hovedfokus er å finne løsninger for kundene. TV 2 har siden skjermene gikk i svart jobbet intenst med å finne løsninger som gir seerne innholdet de betaler for tilbake, mens vi forhandler videre. Tilbudet vi har gitt er så enkelt som overhodet mulig: Kundene får kanalene tilbake i seks måneder, mens TV 2 og Telia/Get i den perioden fortsetter med nøyaktig samme priser og vilkår som i dag. Ingen taper noe og vi har god tid til å forhandle. Det tilbudet håper vi fortsatt at Telia/Get ombestemmer seg og sier ja til, slik at vi rekker ukens Premier League-kamper.

Willand la ikke skjul på at det er snakk om mange kunder, mange Liverpool-fans og mange sportsinteresserte. 

– Det er en stor fare for at flere hundre tusen sportsinteresserte og mange tusen Liverpool-supportere ikke får med seg kamper de har gledet seg til i mange lange måneder. Gets kunder er de mest sportsinteresserte i hele Norge, så dette betyr faktisk mye etter lange måneder med venting. Det ville vært alvorlig et hvilket som helst år, men nå trenger vi alle lysglimt i hverdagen mer enn noen gang tidligere.

Har du innspill til journalisten?
[email protected]